Spies: Nu med 4D-rejsesimulator med dufte

Brugen af virtual reality stormer frem i den danske og internationale reklamebranche, og i sidste uge kunne Spies Rejser vise en 4D-rejsesimulator i Magasin i København. Den omfattede såvel virtual reality, 3D-lyd og duft­sensorer og skal promovere storbyrejser.

Spies prøver nu at skabe endnu mere interesse for storbyferier med reklamer i 4D med dufte. Fold sammen
Læs mere

Det var en del af #SpiesCityHack-setuppet, hvor Spies med bureauet Vizeum samarbejder med forskellige influenter (populære You­Tubere, bloggere etc.) med henblik på at skabe indhold, der inspirerer til at tage på stor­byferie med Spies.

»At tage denne tanke skridtet videre og bringe vores kunder så tæt på deres potentielle storbyferiedestination som overhovedet ­muligt ser vi som en naturlig forlængelse af konceptet,« siger Eva Lundgren, Head of Brand & Marketing hos Spies.

Vizeum står bag konceptet, og den tekniske løsning var produceret af bureauerne Isobar og MKTG.

At spille på ferieminder i markedsføring er selvsagt ikke noget nyt for rejsebranchen. Og det er med velberåd hu, da et ferieminde typisk er endnu stærkere end selve oplevelsen.

Fænomenet kaldes »Rosy Retrospection« og bunder i, at vores hjerner er designet til at genkalde oplevelser som værende bedre og rarere, end vi i virkeligheden oplevede dem i det specifikke øjeblik.

Det tekniske setup til oplevelsesuniverset er designet med den gennemgående grundtanke, at udstyret skulle træde så meget i baggrunden, at brugerne kunne nyde oplevelsen uforstyrret.

»Når man bruger virtual reality i sit brands storytelling lader man brugeren træde ind i en førstepersonsoplevelse af en fortælling. Oplevelsen bliver derfor forankret og perciperet som et reelt minde. Jo flere af sanserne, der på­virkes, jo dybere og bedre bliver oplevelsen. Da minder tit er forbundet med dufte, så vi det som en ideel mulighed at komponere et duft-spor til filmen også,« siger Jeppe Meier, Creative Content Manager hos Vizeum.