Danske succesbøffer til tyskerne

Den danske steak-restaurant Mash har haft stor succes med at åbne en restaurant i London. Derfor er folkene bag nu klar til at indtage endnu en nation, og valget er faldet på Tyskland.

Jesper Boelskifte (i midten) er medstifter og administrerende direktør hos Copenhagen Concepts, der blandt andet står bag Mash-restauranterne. Her er han i Mash-køkkenet i Bredgade i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er midt mellem frokost og aften, men Mash-restauranten i Bredgade i København er ikke tom. Nogle gæster i jakkesæt og en enkelt familie sidder lige inden for døren, og fælles for dem er, at de taler engelsk.

Det er ikke, fordi der ikke kommer danske gæster i restauranten, men selv om den ligger lidt afsides for turister, så finder de den, for de kender konceptet fra London.

»Er du gal, vi kan mærke, at folk pludselig kender os. Jeg bliver kontaktet af folk fra hele verden på grund af opmærksomheden omkring vores restaurant i London,« siger Jesper Boelskifte.

Han er er administrerende direktør og medstifter af Copenhagen Concepts, der står bag restauranterne Le Sommelier, Umami, UmamiGo og altså også Mash, der åbnede i Soho i London i 2012 og nu gør klar til at åbne i Tyskland 2015.

Allerede i 2013, efter mindre end et år i byen, blev Mash i London kåret som byens bedste restaurant af London Lifestyle Awards. Det er en stor og dyr flagskibsrestaurant, der ligger i den engelske dronnings bygninger i London, og Jesper Boelskifte fortæller, at opmærksomheden omkring den er guld værd, når der skal serveres bøffer for tyskerne.

»Det er afsindigt meget værd for os, at vi har lavet Mash i London først. London er ubetinget det mest konkurrenceprægede marked for restauranter i verden, så du skal virkelig være fremme på tangenterne for at begå dig i det marked. I Tyskland kender de os allerede fra London,« siger han.

Den tyske restaurant åbner 15. august 2015 i Hamburg, og det har taget to år at finde de rette bygninger. Nu er de imidlertid på plads, og så er Jesper Boelskifte ikke i tvivl om, at tyskerne kommer til at tage godt imod det danske restaurant-koncept.

»I Tyskland har de Block House, som minder om Jensen's Bøfhus, og det brager derudad. Det viser os, at de har appetit for kød som ingrediens. De mangler bare det bedre og det mere kvalitetsbetonede niveau,« siger han og fortsætter:

»Jeg tror, vores mad passer lige så godt til tyskerne, som den har passet til danskerne. Tyskerne kan lige som danskerne rigtig godt lide kød, og derfor er jeg sikker på, at et steak-koncept som Mash taler til en stor målgruppe i Tyskland.«

Lokalerne i restauranten i London blev renoveret for omkring 100 millioner kroner, men ifølge Jesper Boelskifte er det "heldigvis" ikke nødvendigt at bruge lige så meget i Hamburg.

»Det er altid en stor investering, når man skal starte på et nyt marked. Vi laver en stor og gennemført restaurant, og derfor bliver den dyr. London er den dyreste restaurant, vi nogensinde kommer til at lave, og det er også en af de dyreste i London. Den i Hamburg er heldigvis ikke på samme niveau, men det er en betragtelig investering i et stort to-cifret millionbeløb,« siger han.

Jesper Boelskifte fortæller, at åbningen af Mash i Tyskland ikke er den sidste hverken i udlandet eller herhjemme. Lige nu er der fire Mash-restauranter i Danmark, men ifølge ham er der plads til to eller tre mere.

Samtidig løfter han sløret for, at man allerede forhandler om at åbne Mash i andre lande, men fordi de gør meget ud af at finde de rette lokaler og den rette placering, tager det tid, siger han:

»Vi har prøvet at finde lokaler i flere år i Stockholm, uden at det er lykkes os at finde den rigtige placering. Tyskland er et gigantisk marked, så vi har også planer om at åbne i byer som München, Düsseldorf og Frankfurt. Og så er vi allerede i gang med at finde lokaler til flere restauranter i London og Hamburg.«

Copenhagen Concepts er moderselskabet bag restauranterne Mash, Le Sommelier, Umami og UmamiGo og havde i 2013 en omsætning på 178,6 millioner kroner og et resultat på 1,4 millioner kroner. I alt er der omkring 400 ansatte.