Dansk Supermarked køber sig til netvolumen

Danmarks største detailhandelsvirksomhed, Dansk Supermarked, har haltet lidt på det digitale ben, men med købet af Wupti.com springer selskabet frem i forreste vogn og markerer sig på e-handel. Ekspert mener, at løsningen er kortsigtet.

Wupti.com sælges til Dansk Supermarked, Pressemøde. Niels Thorborg, 3c Retail sælger Wupti til Dansk Supermarked. ©2015 Palle Peter Skov Fold sammen
Læs mere
Foto: Palle Peter Skov

Danmarks største detailhandelsvirksomhed, Dansk Supermarked, har hidtil virket defensiv i forhold til handel på nettet. Men nu sætter administrerende direktør Per Bank med købet af netbutikken Wupti.com penge bag ordene om, at Dansk Supermarked vil være førende inden for e-commerce.

»Vi vinder tre til fem år ved at gå ind i Wupti nu frem for selv at begynde at bygge noget lignede op,« siger Per Bank.

Dansk Supermarked sælger allerede non-food på nettet gennem bilka.dk og føtex.dk, og købet af Wupti.com er et klart signal fra Per Bank om, at det netop er non-food, som Dansk Supermarked benhårdt går efter i handel på nettet.

Det vurderer Henning N. Jensen fra PlusCon, som beskæftiger sig med indførelse og udnyttelse af ny teknologi i virksomheder.

»Det her viser klart, at han (Per Bank, red.) er klar til at købe sig til det her og ikke vil vente på, at egne butikker vokser,« siger Henning N. Jensen, som mener, at trækket fra Dansk Supermarked »ændrer hele gamet« inden for e-handel i Danmark.

Med Wupti.com er håbet at nå ud til flere forbrugere og samtidig tilbyde et både bredere og dybere sortiment på alle platforme – volumen med andre ord. Wupti.com fortsætter som selvstændigt brand under Dansk Supermarked, og alene igennem den kanal ser Dansk Supermarkeds executive vice president for E-Commerce & Digital, Kenneth Nielsen, gode muligheder.

»Der er enorme vækstmuligheder. Vi kan tilføre virksomheden en hel masse på produktsiden fra Dansk Supermarked,« siger den digitale chef i Dansk Supermarked.

Hurtig volumen

Med fokus på volumen og pris går Dansk Supermarked en anden vej end ærkerivalen Coop. Her har man satset på en række specialbutikker, som står i mere direkte konkurrence med fagbutikker. Målet er at blive førende på e-handel inden for de valgte kategorier, som blandt andet tæller legetøj, bolig og cykler.

Benjamin Gundgaard er ekspert i e-handel og forfatter til bogen »Sælg mere på nettet«. Han har hjulpet en lang række virksomheder, herunder Coop og Bilka, med deres strategi inden for e-commerce og vurderer, at Per Bank og Dansk Supermarked umiddelbart får adgang til hurtig volumen med opkøbet af Wupti.com.

»Jeg kan godt forstå, hvad han (Per Bank, red.) gør, hvis man ser på det danske marked lige nu og her. Han får hurtig volumen, og det giver god mening her og nu,« siger Benjamin Gundgaard.

Alligevel er han skeptisk omkring strategien.

»Jeg ville være bekymret på den lange bane. Før eller siden kommer der en stor, udenlandsk spiller – eksempelvis Amazon – som kan true dem,« siger Benjamin Gund-gaard, som mener, at en mere nicheorienteret tilgang til e-handel er vejen frem.

Fra Dansk Supermarked og Per Banks side lyder det, at man rent faktisk vil tage kampen op mod de udenlandske aktører.

»Som dansk virksomhed er vi i Dansk Supermarked optaget af at være med til at opbygge den hjemlige e-handel. Købet af Wupti.com understreger vores ambition om at tilbageerobre noget af den omsætning, der i dag forsvinder ud af landet til udenlandske netbutikker,« siger Per Bank.

Wupti.com har cirka 250.000 kunder og har eksisteret siden 2006. Dansk Supermarked omsætter for cirka 57 milliarder kroner årligt.