Dansk IT-komet kan tjene milliard på at sælge livsværk

Den tyske softwarekæmpe SAP er parat til at hive de store sedler frem i købet af den danske IT-iværksætter Lars Dalgaards Successfactors - selv står han til at score knap en milliard kroner.

Lars Dalgaard, grundlægger og topchef i Successfactors. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske iværksætter Lars Dalgaards selskab Successfactors er 3,4 milliarder dollar værd (18,7 mia. kroner). Det mener den tyske gigant inden for business-software SAP i hvert fald, der nu melder sig klar til at købe Successfactors.

Går handlen igennem, har Lars Dalgaard ikke bare udsigt til at tjene tæt på en milliard kroner på sin fem procent store ejerandel af sit livsværk og sine bonusordninger. SAPs chefhold nævner både Dalgaard som et emne til at lede SAPs cloud-division og som bestyrelsesmedlem, skriver Financial Times Deutschland.

Den tyske erhvervsavis bruger mandag temmelig mange spaltemillimeter på at skriver om købsforsøget. Lars Dalgaard er ”dagens mand”, og avisen ruller Successfactors' tiårige historie op. Selskabet blev stiftet i 2001 og børsnoteret i USA i 2007. Dets kerneprodukt er software, der kan overvåge medarbejdernes præstationer – og det via serverbaseret teknologi; den såkaldte cloud-teknologi.

Avisen beskriver, hvordan Successfactors passer perfekt ind i SAP, der hidtil har haltet bagefter på cloud-fronten. SAP ser da også ud til at være parat til at betale en pæn overpris for selskabet. Købstilbuddet hedder 40 dollar pr. aktie, hvilket er 52 procent mere end handelsprisen fredag.

Bliver planerne til virkelighed, vil der være to danskere i SAPs chefrækker. Det tyske selskab er i dag ledet af Jim Hagemann Snabe, og han roser ifølge Financial Times Deutschland Dalgaard og kalder ham både energisk og visionær.

SAPs danske chef har ikke lagt skjul på, at selskabet skal vokse de kommende år for at kunne matche konkurrenten Oracles satsninger – bl.a. inden for cloud-services. Med et køb af Successfactors ser det ud til, at tyskerne forsøger at få et selskab med stort vækstpotentiale ind under dets vinger.

Successfactors har i dag mere end 3.500 kunder, der sammenlagt har mere end 15 millioner ansatte i 168 lande. Estimaterne for dets omsætning i 2011 hedder 332 millioner dollar, og den ventes ifølge nyhedsbureauet Bloomberg at vokse til over en halv milliard dollar i 2013.