Dansk Silicon Valley-erhvervsmand bag opkøb for 1,5 mia. kr.

It-virksomheden Successfactors med danskeren Lars Dalgaard i spidsen køber e-læringsvirksomhed for 1,5 mia. kroner. Nu går Successfactors også i clinch med Oracle og SAP.

Erhvervsmand Lars Dalgaard, grundlægger og CEO i SuccessFactors. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den kun 10 år gamle Nasdaq-børsnoterede it-virksomhed Successfactors, der er opbygget af danskeren Lars Dalgaard, træder nu ind i den liga af virksomheder, der har likvider nok til større opkøb.

Successfactors spenderede for få uger siden, hvad der svarer til 1,5 mia. kroner i virksomheden Plateau, der står bag e-learningssoftware i virksomheder. Dermed udvider Successfactors endnu engang sin portefølje af talent-, performance- og HR-systemer.

“Deres produkt passede godt ind i vores forretning, og det er samtidig en forretning, der går ekstremt godt. 99 procent af deres kunder gentegner produktet,” fortæller CEO for Successfactors, Lars Dalgaard.

Handlen tiltrækker kunder

Og Plateau er ikke en lille virksomhed. Omsætningen er på 368 mio. kroner. Til sammenligning omsatte Successfactors for 1,3 mia. kroner i fjor.

Netop størrelsen af købet har spredt sig som ringe i vandet, fortæller Lars Dalgaard.

“Alene i den første uge efter købet har vi fået 60 henvendelser fra kunder, der viser interesse for vores produkter,” siger han.

Interessen kommer – vurderer han – fordi købet sender et signal til omverdenen.

“Nu stoler kunderne på, at de kan dele en fremtid med os. Alene det, at vi er det selskab, der på erhvervssiden har flest bruger på en cloud-baseret løsning, må betyde noget,” siger han.

Successfactors vokser

Den oprindelige kerne i Successfactors siden 2001 er et cloud-baseret it-system til performance management.

I alle årene har Successfactors selv udvidet produktpaletten ved at tænke nyt bag egne mure i San Mateo i Silicon Valley i Californien. Det er blevet til i alt 19 produkter, der alle sammen relaterer sig til ledelse af medarbejdere.

Plateau er den indtil videre største investering, men flere gange har Successfactors investeret i teknologier.

Blandt andet har Successfactors købt Jambok – en slags Youtube for virksomheder, hvor medarbejderne via små videostumper kan drive uformel læring i virksomheden.

Og virksomheden Cube Tree blev opkøbt for at tilbyde en slags intern Facebook i virksomhederne.

Livtag med de store spillere

For første gang begynder Successfactors nu også at tage livtag med de helt store it-spillere som SAP og Oracle. Mens produkterne hos Successfactors tidligere populært sagt har været en slags tilbehør i virksomhederne, går Successfactors nu til markedet med en ERP-løsning – de centrale systemer, der er hele omdrejningspunktet i virksomheder.

“Det er et helt nyt område. Men der kan vi virkelig tale om, at vi bliver en udfordrer,” siger han.

Successfactors blev noteret på den amerikanske teknologibørs Nasdaq i 2007 og har før og siden haft vind i salgssejlene. Alene i første kvartal 2011 voksede omsætningen med 51 procent til 68 mio. dollar mod 44,7 mio. i fjor.

Successfactors og Plateau har tilsammen godt 15 mio. brugere på deres cloudbaserede systemer. Den næststørste kunde er Siemens med 400.000 brugere.