CRM som luksusvare

Den lille virksomhed. For den helt lille virksomhed er et CRM-system en rar ting at have, men bestemt ikke en nødvendighed.

Alle har brug for et CRM-system. Det er i hvert fald en opfattelse, som mange sælgere af CRM-systemer gerne vil plante i de danske virksomheder, men har virksomheden under ti ansatte er virkeligheden ofte en anden.

For mængden af information og antallet af kunder er i en lille virksomhed typisk af en sådan mængde, at et fuldblods CRM-system ofte skaber mere forvirring end afklaring.

- De små virksomheder har sådan set primært brug for en avanceret telefonbog, som de kan dele med kollegerne. Mere behøver de reelt ikke, siger Michael Ærø, der er direktør for forretningsudvikling i SuperOffice.

Men alle CRM-systemer indeholder dog nogle funktioner, der også har interesse for de helt små virksomheder, hvis man altså ikke vælger at satse på et mere enkelt dokumenthåndteringsystem.

- Integration til eksempelvis Microsoft Office er vigtigt for de små virksomheder, for en af udfordringerne for dem er, at man skriver mails, som ofte ligger på de respektive mailbakker, og det er en stor opgave at indeksere al den information, siger Michael Ærø.

Udover håndtering af dokumenter er der også fordele i en integration til kalender og email, så man kan arkivere indgående og udgående oplysninger, som man kan dele med kollegerne.

For interaktion med kunden er den primære opgave for den lille virksomhed, mens mere avancerede funktioner som kampagnestyring og rapportering ikke har den store betydning. Det betyder også, at valget af et CRM-system reelt er en luksusvare,, som er rar at have, men som ikke er en nødvendighed, og derfor er prisen også den helt afgørende faktor, når der skal vælges system.

- Som lille virksomhed vil jeg gå efter det billigste, der dækker mit behov her og nu. Vi oplever mange anden- og tredjegangs købere, der er vokset, og så skifter deres system ud løbende. Du er også meget bedre kvalificeret til at sparre med din leverandør, når du har erfaringen på plads, konstaterer Michael Ærø.