Få styr på ordrerne

Den mellemstore virksomhed. For den mellemstore virksomhed er valget af CRM-system en strategisk beslutning, hvor muligheden for integration til eksisterende systemer er vigtig.

Mens de små primært bør kigge på prisen, når der skal købes et CRM-system, så er opgaven straks sværere for den mellemstore virksomhed, der ofte har flere opgaver.

- For den mellemstore virksomhed er valget en mere strategisk beslutning. Det funktionelle skal selvfølgelig være på plads, men det handler også om kendskab til leverandører, sprog og de enkelte detaljer i forhold til integrationen til ens eksisterende systemer, siger Michael Ærø, der er direktør for forretningsudvikling i SuperOffice.

Integration til Microsoft Office er understøttet af de fleste systemer, og det samme kan siges om integration til mail og kalender, men for den mellemstore virksomhed bliver CRM-systemet virkelig interessant, når man kan begynde at bruge det til at forudse ordrestømmen for det kommende kvartal. Den proces kaldes ofte forecasting eller pipeline management, og hvis udnyttet rigtigt kan det være med til at skabe mere effektivitet i virksomheden.

Samtidig bliver muligheden for integration til et ERP-system (Enterprice Ressource Planning) vigtig for mange virksomheder, og flere mellemstore virksomheder vil også gerne have mulighed for at integrere CRM-systemet med virksomhedens telefon-system. Sidstnævnte har ellers ofte været et funktion, som sjældent blev implementeret, men med udbredelsen af IP-telefoni, bliver det nu brugt oftere. Hvis virksomheden har fokus på den digitale verden er en funktion som kampagnestyring også værd at kigge nærmere på. Med en sådan funktion kan man til en vis grad få automatiseret udsendelsen af nyhedsbreve og ikke mindst måle på, hvor mange der læser dem, og hvad de læser i dem.

- Muligheden for at producere, styre, og måle på nyhedsbrevet rummer en masse muligheder, som man ellers ikke råder over. Det er især målingen som er vigtig, siger Michael Ærø.