CPH fløj højt på punktligheden – men tallene holder ikke længere

Københavns Lufthavn fortalte, at det ikke ville betyde det store for punktligheden, hvis tværbanen bliver lukket. Men nye tal viser at punktligheden allerede lider – også selvom den omstridte landingsbane stadig er i brug.

Pressemøde i Københavns Lufthavne, hvor man vil løfte sløret for udvigelsesplanerne.. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Flot lød det, da Københavns Lufthavn, Kastrup – ofte bare forkortet til CPH – sagde, at op mod 90 procent af alle fly afgik til tiden, og at en nedlæggelse af den siden meget omdiskuterede tværbane ikke ville betyde meget i denne sammenhæng. Lufthavnen ville i hvert fald stadig være i top 5 over verdens mest punktlige lufthavne, og stadig være i front blandt de skandinaviske lufthavne, selv hvis tværbanen blev afskaffet, skrev CPH i udredningsrapporten. Men nye tal viser, at det ikke længere er sandt – heller ikke selvom tværbanen stadig er i funktion.

Det skriver CHECK-IN.dk.

Tallene i CPHs udredningsrapport stammer således fra Official Aviation Guides (OAG) rapport for 2015. Her fremgik det ganske rigtigt, at lufthavnen i Kastrup var den mest punktlige, da 88,53 pct. af alle fly lettede eller landede indenfor 15 minutter af det planlagte tidspunkt. Men i den nyeste Official Aviation Guide, der har kigget på punktligheden i 2016, er Danmarks største lufthavn kuret ned ad listen.

I kategorien for lufthavne med 10-20 mio. afgående flysæder om året, er der nu hele ni lufthavne foran Kastrup, hvor punktligheden i 2016 var 83,12 pct. Det betyder med andre ord, at fem procent færre fly i 2016 afgik og landede til tiden i Kastrup sammenlignet med året forinden. Det er ganske vidst stadig bedst i Skandinavien, men altså langt fra den top 5-placering, der er lagt op til i CPHs egen udredningsrapport. Hvis man indregner den effekt, en lukning af tværbanen vil have, glider Kastrup endnu to pladser ned.

Hvis man ydermere kigger på de lufthavne, der har flere end 20 mio. udgående flysæder årligt, bliver billedet kun endnu mere dystert. Her er otte lufthavne – som altså har flere afgange og passagerer end CPH – bedre på punktligheden.

»Vi har naturligvis anvendt de senest tilgængelige data, da vi offentliggjorde vores rapport. Det er et arbejde, der har stået på siden vi offentliggjorde visionen om at udvide lufthavnen i 2014, og OAGs 2015-tal var de senest tilgængelige. Det er ikke os, der leverer data til OAGs analyser og vi har derfor heller ikke haft kendskab til deres 2016-analyse før den blev offentliggjort i år,« siger Københavns Lufthavn pressechef Kasper Hyllested til CHECK-IN.dk, og understreger at punktligheden ellers har stor betydning for lufthavnen øst for København:

»Der er ingen tvivl om, at punktlighed er helt afgørende for os. Det er et af de vigtigste konkurrenceparametre for os, og derfor lægger vi også stor vægt på at fastholde og forbedre vores punktlighed.«

Hvordan Københavns Lufthavn, Kastrup klarer sig i international sammenhæng er ikke helt ligegyldigt. Hvis tværbanen skal nedlægges, som CPH selv lægger op til, kræver det nemlig en politisk godkendelse. Derfor skal transport-, bygnings- og boligministeriet også selv regne på, hvad en lukning af tværbanen eventuelt vil betyde for lufthavnen. Årsagen til, at CPH ønsker at lukke tværbanen, er for at gøre plads til en terminaludvidelse.