»Jeg har ingen glæde af Københavns Lufthavns udvidelse overhovedet«

Lukning af tværbanen vækker bestemt ikke begejstring hos det danske indenrigsflyselskab Danish Air Transport. Ejer og adm. direktør Jesper Rungsholm kræver kompensation fra Københavns Lufthavn.

Ejer og adm. direktør Jesper Rungsholm i Danish Air Transport (DAT).
Læs mere
Fold sammen

Hos Danish Air Transport (DAT) ser man overhovedet ikke med positive øjne på Københavns Lufthavns nye planer om udvidelser. Det er særligt nedlæggelsen af tværbanen, som volder bekymring hos direktør og ejer i flyselskabet DAT, der flyver indenrigs til København fra Krarup i Midtjylland og fra Rønne på Bornholm.

»Hvis én enkelt flyvemaskine lander et forkert sted pga. kraftig vind fra nordvest eller sydøst, kan det komme til at koste os op imod 1 mio. kr. Det er ikke rimeligt, at min virksomhed skal tabe på, at Københavns Lufthavn vil have vækst,« fastslår ejer og adm. direktør i DAT, Jesper Rungsholm til Berlingske Business.

»Jeg har kun negative ting at sige om lukningen af tværbanen. Vi har alle omkostningerne, og lufthavnen har alle glæderne,« tilføjer han.

DAT er ansvarlig for at sørge for passagerne, når en flyvemaskine ikke kan flyve. Det betyder, at udover driftforstyrelser skal passagerne kompenseres fuldt ud med hotel, mad og fragt, forklarer Jesper Rungsholm.

»Jeg vil have en eller anden form for kompensation i det her regnestykke, så vi også får en glæde ud af det her,« tilføjer han.

Men det er ikke første gang, at Københavns Lufthavn volder problemer for DAT, tilføjer Jesper Rungsholm. For ifølge ham har Københavns Lufthavn ikke været hans største medspiller. Han henviser til dengang den gamle indenrigsterminal skulle lægges sammen med terminal 3 i 2015.

»Der øgede vi vores omkostninger med små 20 mio. kr. om året. Vi har ikke fået noget for de penge og heller ikke kompensation. Jeg har ingen glæde af Københavns Lufthavns udvidelse overhovedet,« understreger han.

Hvor meget kommer I til at miste på lukningen af tværbanen?

»Så er jeg nødt til at spørge om, hvordan bliver vejret? Hvis der ikke er nogen sidevind, så er der ingen effekt, men får vi en periode med kraftig vind fra sydøst eller nordvest, så er vi på den. Og det er os der sidder med regningen, og lufthavnen der sidder med indtjeningen af lukningen af tværbanen. Men efter vores beregninger kommer omkostningerne til at ligge et sted imellem 5 og 15 mio. kr. og set i lyset af, at Københavns Lufthavn allerede har kostet mig 20 mio. kr. får mig til at sige, nu er det nok,« fastslår Jesper Rungsholm.