Citroën med nyt, vovet design

Citroën er nok den eneste bilfabrik, der kan slippe af med at sælge en bil som Cactus Sportsvan, der er så anderledes at se på.

Foto: -
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Citroën er nok den eneste bilfabrik, der kan slippe af med at sælge en bil som Cactus Sportsvan, der er så anderledes at se på end andre biler. Men den er både charmerende og praktisk.

Citroëns Picasso-modeller har altid været et hit som gulpladebiler – og alt tyder på, at den nye Cactus får held med at gentage succesen. Lige under 100.000 kr. plus moms er prisen for Sportsvan med 100 hk og Feel-udstyrsniveau.

Den kombinerer den praktiske og komfortable bil med masser af sikkerhed og gode køreegenskaber. Fabrikken har valgt at bygge en bil, hvor alt, der kan undværes, er skåret væk.

Fra Citroëns rally-triumfer ved man, at vægten er ens fjende – og uden for rallyverdenen betyder lav vægt også mindre brændstofforbrug og lavere priser. Bilen vejer i øvrigt 200 kg mindre en C4-modellen – men er bygget over en C3 med forlænget akselafstand.

Bilen vækker samtidig opsigt med sit vovede design og sine iøjnefaldende air-bumps på siderne – urethan-plaststykker, der beskytter mod buler ved parkering – og er et oplagt sted at male firmaets logo på. Der er også foretaget urethanbehandling på bagklappen.

I forvejen kan man sammensætte mange farver på bilen – plus fire farver til airbumps. Testbilen havde også hvide spejlhuse og tagrælinger (ekstraudstyr).

Højt gearet

Vi har prøvet den nye Cactus, som fra første meter er usædvanlig let at køre – og med den 1,6 liters HDI dieselmotor på 100 hk også en ganske hurtig bil med en topfart på 184 km/t og acceleration til 100 km/t på 10,7 sekunder.

Den testede version virker dog noget højgearet – således fra 80 km/t i femte og 60 km/t i fjerde – så i bytrafik må man ned i tredje gear. Men uden høj gearing får man i reglen heller ikke så lave forbrugstal.

Alligevel kører den i den testede udgave 29,4 km/l ved blandet kørsel. Altså miljøklasse A** og 570 kr. i halvårlig afgift. Standard er stop/start system.

Køreegenskaberne er fornemme. Vi prøvede bilen på flere ture rundt på Midtsjælland. Den kører som forventet og er meget komfortabel med de brede stole. Bilen havde som ekstraudstyr 17 tommer alufælge – med 205/50 dæk.

Man sidder højt – som i Xsara Picasso og C4 Picasso – hvilket er et plus, når man kører meget. Parkeringsadvarsel er dog ekstraudstyr.

Testbilen havde både læderrat og alufælge – og standard er en 7-tommer følsom trykskærm (touchscreen) som en iPad, hvor flere kontakter er samlet. Lige foran føreren er der blot et simpelt digitalt speedometer.

Skærmen kræver dog tilvænning, fordi man netop som på en iPad skal klikke sig gennem flere programmer for at finde det, man søger – eksempelvis ventilationssystemet. Det kræver en del opmærksomhed – og det er knap så godt, når man også skal holde øje med trafikken. Alt kan jo ikke indstilles, inden man starter.

Nævnes skal også speedpilot til de lange stræk, fartbegrænser, varme i forsæder, tågelygter med kurvelys, lys i varerum, seks airbags, aircondition og ABS bremser og esc stabilitetskontrol. Testbilen havde også LED-lys.

Airbag i loftet

Airbagen er flyttet op i loftet, så der bliver plads til et stort handskerum udformet som en kuffert. Dørenes sider er udformet i ét stykke – og man lukker døren ved at trække i læderremme.

De bageste sideruder er udformet som vipperuder – fint for en varebil, hvor rulleruder ikke accepteres. Der er skåret ned på vægten, hvor det er nødvendigt, men »der skal være, hvad der behøves«, som man siger hos Citroën. Et plus er dog sprinklere i spidsen af viskerarmene (kaldet Magic Wash.).

Men rattet kan eksempelvis kun justeres vertikalt (op/ned). Til gengæld kan sædet højdejusteres, og rygindstillingen er trinløs (med rulle). Egentlige kopholdere var der ikke, men der er god plads i dørene. Roses skal Citroën for den flotte farvesammensætning i kabinen.

Varerummet er pænt stort – 140 cm langt, og der er en pænt stor indvendig læssehøjde fra gulv til kant på 26 cm. (79 fra kant til vejbane.) En trailervægt med bremser på 825 kg er måske nok i underkanten, hvis man bruger en trailer i håndværkerstørrelse.

Med tiden skal C4 Cactus ifølge Citroëns designere danne skole for Citroëns C-programmer.