Dansk satsning på svensk messe

Der er store muligheder på det svenske marked for danske karosserivirksomheder. Det fik en stor del af dem til at deltage i messe i Sverige i sidste uge.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

64, 68 eller 74 ton totalvægt? Svenske politikere er endnu ikke helt enige om, hvad et svensk vogntog må veje fremover. I dag er det 60 ton – så det er givet, at der er brug for nye trailere.

I hvert fald synes virksomhederne forberedt på, at der sker noget på feltet, hvilket blandt andet kunne aflæses af mængden af danske karosserivirksomheder, der var til stede på sidste uges lastbil-messe, den såkaldte Elmia-messen i Jönköping, og flere for allerførste gang.

»Det er første gang, vi er her, og vi forventer os meget. Vi har allerede en del svenske kunder og udstiller også flere af disse AMT-trailere. Men indtil nu har det meget været lastbilsforhandlere herovre, som har været mellemmænd. Det er bedre at handle direkte med os, så vi bedre kan skræddersy løsninger til de svenske kunder,« siger Morten Tang, adm. direktør i MTDK A/S i Randers.

For Morten Tang er det svenske marked vigtigt – ligesom det norske. Derfor tager han til messe i Oslo lige efter Elmia Messen.

»Der er stadig Danmark, der er størst med 75-80 pct. af salget, men vi vil gerne gøre mere på eksportsiden. Derfor er vi her. Vores trailere er bl.a. væsentligt lettere end vores svenske konkurrenters, fordi vægten ikke har haft samme betydning i Sverige som i Danmark gennem årene,« siger Morten Tang.

Tre andre udstillere fra Danmark var med for første gang og havde slået sig sammen om en fælles stand. Det var Skelhøje Vognfabrik A/S i Vestjylland, Albjerg’s Maskintec A/S på Fyn og Brødrene Platz A/S i Sønderjylland.

»Vi har specialiseret os i trailere med tre-vejs tip, som tipper bagud og til siderne. I Sverige er det mest bagud, der tippes, så det er nyt her. Vi har da også haft pænt besøg. Min mavefornemmelse er i hvert fald god.

Allerede da vi dukkede op på Elmias hjemmeside som udstillere, så vi en del svenskere, der besøgte vores danske hjemmeside – og det er ikke sket før. Men det er jo mest for at præsentere vores produkter, vi er her. Vi fik lært meget, da vi i Danmark fik totalvægten op fra 54 til 56 ton vogntogsvægt, for vi har haft travlt med ændringer fra bl.a. tre- til fire akslede trailere. Noget lignende kan vi jo også tilbyde svenskerne,« siger direktør Leif Jørgensen fra Skelhøje Vognfabrik, der er kompagnon med Flemming Zachariassen.

»Vi laver jo alt selv fra bunden – med undtagelse af akslerne, og vi bygger helt og aldeles på kundeønsker. Vi sælger ikke så meget til de store vognmandsforretninger, men til den lille vognmand, og der er nok ikke to trailere fra os, der er ens. 90 procent af vores produktion er tiptrailere, mens de sidste ti procent er krog- og wirehejs biler til at løfte containere – men vores ordsprog har altid været: »Bliv bedre til det, som du er god til«,« siger Flemming Zachariassen.

Viser specialer frem

Albjerg’s Maskintec i Stenstrup producerer suge- og blæseanlæg til både industrien og til montering på lastbiler og trailere til eksempelvis korn- og foderstoftransporter, og på Elmia-messen har direktør Peder Albjerg allerede fået nogle fine kontakter i det svenske.

»Jeg har tidligere haft kunder i Sverige – og har stadig fine kontakter. Jeg er med for at gøre mine produkter endnu mere kendte i Sverige,« siger Peder Albjerg.

Brødrene Platz i Haderslev stiller op på Elmia med en Doll blokvogn, men tilbyder bl.a. også påhængsvogne og sættevogne fra belgiske Renders.

»Vi er med for at vise vores specialer, som bl.a. går ud på, at vi bygger på basis af Doll, som selv primært arbejder med masseproduktion, hvor vi bygger videre, når de stopper. Vi har ikke været i Sverige før, og det kunne være fint med et par kontrakter. Vi tager chancen, for vi har gode produkter,« siger direktør Jens Erik Platz.HMK Bilcon A/S har været på det svenske marked i nogle år og har erfaret, at svenskere taler bedst med svenskere. Derfor har man ansat en svensk sælger til at tage sig af markedet. Også hos HMK Bilcon handler det om letvægtsprodukter, som sikrer mere nyttelast.

»Vores markedsandel i Sverige er cirka ti procent, men skulle gerne blive meget større. Her tror vi, at vores lokale mand, Leif Björck, vil gøre en forskel. I Norge har vi i dag 50 procent andel, hvor vi hjemme i Danmark har 100 procent andel på olie- og benzin-tankvognsmarkedet. Desuden bygger vi udtrækstrailere til brug for mobile hospitaler eksempelvis i Saudi Arabien – men også som mobil blodbank i f.eks. Schweiz. Her i Sverige har vi leveret mobile tandlægeklinikker i Göteborg,« siger salgs- og projektchef Peter S. Andersen, HMK Bilcon.VM Tarm har været på de skandinaviske markeder en del år, og man tager markedsandele med sine kemi-, gylle- og mælketrailere. De fleste sælgere har en håndværksmæssig baggrund – en klar fordel. Selv er han kleinsmed. Og det går ikke så dårligt, som salgskonsulent Klaus Hauge Olesen udtrykker det.

Han står for salget af kemitrailerne, hvor han er i gang med at dyrke markedet i Sverige. Derfor er Elmia-messen vigtig at være på.

»Vores speciale er ikke mindst kundetilpassede behov, som de store europæiske spillere har svært ved. Van Hool i Holland bygger måske 4.500 enheder om året – vi bygger 160. Vi kan nu også levere standardtrailere – og har bl.a. DSV og Arla som kunder. I Danmark har vi 45 pct. af markedet,« siger Klaus Hauge Olesen.

VM Tarm har netop vist en tanktrailer, hvor yderste lag er 0,6 mm kulfiber – en dyr løsning, men også ekstrem let. Fremtidens tanktrailer, som man kalder projektet.