Carlsbergs salg af alkoholfrit øl vokser markant

Efterspørgslen på det tynde øl vokser i takt med, at danskerne bliver mere sundhedsbevidste. Derfor har Carlsberg voksende succes med sin alkoholfrie øl.

Foto: Kaare Smith.
Læs mere
Fold sammen

Salget af Carlsbergs næsten alkoholfrie øl, Carlsberg Nordic, har været støt stigende siden lanceringen i 2014. Tal fra Nielsens Dagligvare institut viser, at omsætningen i dagligvarehandelen af Carlsberg Nordic med kun 0,5 pct. alkohol er steget med 21 pct. til 15 mio. kr. i løbet af 2015, skriver dagbladet Børsen.

»Vi har fået indfriet vores mål for de første år og så lidt mere til. Det er vi meget tilfredse med,« siger senior brand manager Jeppe Boel fra Carlsberg til Børsen.

Carlsberg er så tilfreds med udviklingen, at selskabet til foråret vil lancere en såkaldt alkoholfri hvedeøl med navnet Carlsberg Nordic Hvede.

Indtil videre er salget af alkoholfrie øl en dråbe i Carlsbergs store ølhav, men Jeppe Boel forudser, at alkoholfri øl i fremtiden vil komme til at udgøre 4 til 5 pct. af det totale ølmarked.

»Trenden er, at forbrugerne i stadig højere grad bliver sundhedsbevidste, og i den trend passer nonalkoholiske øl godt ind,« siger han.

En øl må markedsføres som alkoholfri, sålænge den holder sig på 0,5 procent og derunder.