Bild har succes med betaling fra online-abonnenter

Den tyske mediegigant Axel Springer, som er Europas største avisudgiver, noterer overraskende succes med lanceringen af sin online-version af avisflagskibet Bild.

Foto: FABRIZIO BENSCH. Axel Springer koncernen ejer Bild, der har succes online.
Læs mere
Fold sammen

På nettet publiceres avisen som BILDplus, og versionen har i løbet af seks måneder tiltrukket 152.000 betalende abonnenter, oplyser Bild ifølge Bloomberg News.

- Det er et utroligt opmuntrende resultat. En betalingskultur ser ud til at indfinde sig i folks bevidsthed, siger topchefen i Springer-koncernen, Mathias Doephner, og fortsætter:

- Hvis den tendens holder, vil det også blive særdeles interessant for annoncørerne.

BILDplus er ifølge Bloomberg News et af Tysklands alvorligste forsøg på at skabe indtægter på salg af online-nyheder. Netudgaven lanceredes 11. juni med en mindstepris per abonnement på 4,99 euro om måneden, og det er den version, de fleste abonnenter har foretrukket. Men en tredjedel af abonnenterne har valgt at betale yderligere 2,99 euro for at få hurtigere adgang til fordboldresultater fra den tyske Bundesliga.

Mediekoncernen holder kapitalmarkedsdag onsdag i Berlin med præsentation af strategi.