Dødsrygter stærkt overdrevne

Der er – i visse kredse – en udbredt frygt for, at virksomheder med egne TV-stationer, med en markant styrkelse af markedsførings- og kommunikationsafdelingerne samt med heftig lobbyvirksomhed helt skal løbe den kritiske presse over ende og dermed presse demokratiets kontrolorgan, den frie presse, helt ud af markedet. Men tøv nu en kende.

Foto: Thomas Lekfeldt. Jens Chr. Hansen, BM Business
Læs mere
Fold sammen

Rigtigt er det, at Jyske Bank og nu også Saxo Bank har egne professionelle TV-stationer, at Danske Bank, Nordea, A.P. Møller - Mærsk, Vestas, interesseorganisationer og ministerier har oprustet med enorme kommunikationsafdelinger. Og rigtigt er det også, at medierne i det seneste årti ikke just er blevet rigere på penge, men tværtimod har været nødsaget til – og det er en global tendens – at skære ned på medarbejderantallet og producere mere for færre omkostninger.

Det er såmænd også rigtigt, at Facebook, Twitter og de andre sociale medier er braget ind i medieverdenen som en væsentlig distributør af nyheder. Og ja, det er en udfordring for den traditionelle presse verden over at finde nye, holdbare forretningsmodeller.

Men det er nu engang sådan, at prioriterings- og redigeringsretten fortsat er ganske fast forankret hos de såkaldte traditionelle medier, og som jo er kendetegnet ved at have en kritisk tilgang til tingene. Helt personligt vil jeg byde alle de nye aktører velkommen til – på tide faktisk, at »den anden side af bordet« professionaliseres og kommer med et kvalificeret modspil. Med al respekt for TV-afdelingerne hos Jyske Bank og Saxo Bank er min påstand dog, at disse er og bliver en forlænget arm af virksomhedernes markedsføringsafdelinger. Saxo Bank TV skal være en del af IT-bankens nye tradingfloor, fint nok, men påstanden fra Saxo Bank om, at deres nye TV-kanal skal være totalt uafhængig af, hvad der ellers foregår i Saxo Bank, tror jeg simpelthen ikke på. Sorry to say. Det må så komme an på en prøve – en troværdighedsprøve.

Dagsordenen sættes fortsat af de gamle medier, og på erhvervsområdet kan jeg blot henvise til vore egne historier på Berlingske Business de senere år om følgende: Solcellesagen, CIBOR-sagen, DONG, SAS, Grønland, Vestas, Pihl & Søn, Bestseller, Coop, bankpakkernes betydning for Danske Bank med mange flere. Historier som direkte eller indirekte er blevet modarbejdet af de pågældende virksomheder. Så altså, rygtet om den frie presses død er stærkt overdrevet.