Berlingske Medias resultat er forbedret

Medievirksomheden kan se tilbage på et år med fremgang i økonomien - driftsresultatet forbedres med 13 procent.

Koncernchef Lisbeth Knudsen, Berlingske Media, her fotograferet ved en reception for JP/Politikens nye formand Lars Munch. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Berlingske Media opnår i 2013 et driftsoverskud (EBITDA) på 203 mio. kroner, der ligger et godt stykke over sidste års på 179 mio. kr.

Berlingske Medias driftsresultat (EBITDA) for 2013 er 13 procent bedre end det resultat, som virksomheden kom ud med i 2012 på trods af frasalget af værdier for 238 mio. kr. i årets løb. På EBIT - niveau er forbedringen på 74 procent fra 66,4 mio. kr. til 115,7 mio. kr.

Dermed er Berlingske Media i god økonomisk gænge med et overskud af den primære drift (EBITDA) på 203 mio. kroner og en EBITDA margin på 8,1 procent. I 2012 lå driftsresultatet på 179 mio. kroner og en EBITDA margin på 6,5 procent.

Koncernchef Lisbeth Knudsen siger:

»Berlingske Media har øget sit overskud på trods af frasalgene af en række ugeaviser og vores andel i Syddanske Medier. Jeg er meget tilfreds med årets resultat, som er skabt på trods af en tilbagegang på vores to kerne indtjeningsområder. Vi har formået at holde økonomien på sporet ved at styre omkostningerne og samtidig udvikle på vores digitale forretning.«

Annoncesalget er gennemsnitlig faldet, justeret for frasalg, med 10 procent og bladsalg med 5 procent. Samlet set er indtægterne i 2013 faldet med 10 procent og omkostningerne med 11 procent.

Den samlede omsætning i koncernen lå i 2013 på 2,5 mia. kroner. I 2013 frasolgte Berlingske Media sine ugeaviser på Sjælland, sin halvpart i Syddanske Medier og et par mindre anparter i jobzonen.dk og boliga.dk.

Frasalgene indbragte samlet set omkring 238 mio. kroner, som er blevet brugt til at afdrage på Mecoms bankgæld.

I forbindelse med offentliggørelsen af Mecoms årsresultat er det samtidig blevet offentliggjort, at en ny finansieringsaftale er forhandlet på plads for Mecoms virksomheder i Holland og Danmark. For Berlingske Medias vedkommende betyder det, at selskabet ikke længere er en del af en samlet bankfinansiering af Mecom, men at virksomheden i Danmark har sin egen bankaftale. Aftalen er indgået med Nordea.

»I de kommende år skal vi i Berlingske Media have fokus på at udvikle kerneforretningen og sikre vores vigtige markedspositioner både nationalt og lokalt. Her har vi rigtigt mange ting i gang ikke mindst mobilt og digitalt, men også helt nye initiativer på print,« siger Lisbeth Knudsen.