Både jubel og ballade efter delvis redning af Cimber

Vigtige dele af Cimber Sterling har fundet nye ejere i sidste øjeblik, men frasalgene giver så lidt, at mange kreditorer næppe får en krone, og det skaber allerede strid.

Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det lykkedes i sidste øjeblik at få reddet vigtige dele af Cimber Sterling, men kreditorerne sidder tilbage som de store tabere, og det skaber allerede stridigheder.

I forhold til udsigterne, da bejlerne Flybe Nordic og Skyways forlod forhandlingerne for et par dage siden, er mere, end de fleste forventede, dog reddet, ikke mindst op mod 260 job.

Aftalen er især god for de reddede medarbejdere og samarbejdspartneren SAS samt for dansk luftfart, hvor en pæn del af indenrigsflyvningerne ser ud til at blive bevaret. Og kurator Lisa Bo Larsen er mere end tilfreds den svære situation taget i betragtning.

»Der ligger 260 arbejdspladser i de aftaler, som er indgået i nat, så jeg er superstolt, for det har bestemt ikke været let,« siger Lisa Bo Larsen.

Stadig tvivl om indenrigsflyvninger

Hovedaktiviteterne, der er blevet solgt, er operationen på cirka 30 daglige flyvninger for SAS med fire fly til destinationer i Nord- og Østeuropa samt vedligeholdelsesforretningen i Sønderborg. Desuden vil det nyoprettede Cimber A/S overtage op mod tre af de ni turbopropfly i indenrigsoperationen, hvis det ellers lykkes at få en aftale på plads om indenrigsflyvninger for SAS.

Det nye Cimber A/S bliver dermed i første omgang en ren underleverandør til SAS og er stiftet af ledelsesholdet i det gamle Cimber Sterling. Aftalen er kun mulig, fordi ledelsesholdet anført af Cimber-familiens Jørgen Nielsen har stillet med det nødvendige tocifrede millionbeløb, der har været krævet af luftfartsmyndighederne i kapitalkrav for at få flyvetilladelsen. Og hos SAS, der har brug for trafik til København fra partnere, er man også godt tilfreds.

»Vi havde forskellige muligheder, men denne var den bedste for os, og det er godt for os, at operationen med de fire fly fortsætter. Hvis vi skal gå ind i et samarbejde om indenrigsoperationen, så tager vi en anden risiko, og det vil afhænge af en kommerciel vurdering, men vi ser på forskellige muligheder,« siger Flemming Jensen, driftsdirektør i SAS. Han mener, at SAS med gårsdagens aftale står i en lige så god position som før konkursen.

Vrede kreditorer

Tilbage sidder kreditorerne i form af flyejerne og Danske Bank samt tredjeparter, der har haft pant i motorer og andre centrale flydele. Allerede ved konkursen havde Cimber Sterling ifølge Berlingskes oplysninger fire fly på jorden, fordi det havde været nødvendigt at bytte rundt på motorer og andre centrale flydele for at holde de øvrige fly i luften.

Og kreditorerne må umiddelbart se langt efter at redde deres værdier, da gårsdagens aftale ikke sikrer nok til at dække kravene fra Lønmodtagernes Garantifond.

Panthavere i motorer og andre centrale flydele har ifølge branchemediet check-in.dk allerede forsøgt at stoppe de fly, der er tilbage i drift, da de mener at eje væsentlige andele i flyene, så det sidste ord er langt fra sagt, og det kan tage år, inden boet er gjort op.