Aviser skal ruste sig til annoncegyser

REKLAMEGYSER 09: 2008 har været hård for de danske aviser med et markant fald i annonceomsætningen. Men intet tyder på, at det bliver bedre i 2009, hvor annoncekrigen kan blive en regulær gyser.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Aviserne har været mere end hårdt spændt for i 2008. Den stærkt faldende annonceomsætning har presset flere avishuse ud i større eller mindre sparerunder. Men der er intet, der tyder på, at situationen bliver bedre næste år.

Fem af landets førende mediebureauer vurderer, at omsætningen i annoncer vil falde mellem 7,5 og 10 pct. i 2009. Og det er intet mindre end en katastrofe for avisfolket, der kan blive tvunget til yderligere nedskæringer for at overleve i den hårde konkurrence om de stadig færre læsere.

Grafik: Nettet scorer nu mest som annoncemedie

Et fald i annonceomsætningen på op mod 10 pct. undrer dog ikke Mikael Kamper, der er chefredaktør på JydskeVestkysten.

»Det flugter godt med vores forventninger til tekstannoncerne i 2009,« siger Mikael Kamper. Han fortæller, at JydskeVestkysten adskiller sig lidt fra de store landsdækkende dagblade, da en del af annoncerne er lokalannoncer. Men også på den type annoncer forventer Mikael Kamper et fald i 2009.

Reklamepenge går til net

Reklamekronerne rykker i stigende grad fra print til online-mediet, som ifølge mediebureauerne har oplevet vækst på knap 30 pct. i 2008. De store avishuse er tvunget til massive investeringer på internettet for med tiden at hente de tabte annoncekroner hjem igen. Med det tempo, som de trykte aviser mister annonceindtægter i øjeblikket er der imidlertid lang vej før væksten på nettet kan opveje det tabte på print.

Det, der skal trække JydskeVestkysten op i det plus, som sammenlagt forventes på annoncesiden, er de reklameindtægter, der kan hentes hjem på radio, tillæg og internettet.

»Det er altafgørerende, at man sørger for at skaffe indtægter på nye platforme, hvis man vil klare sig, for det ser skidt ud for avisannoncerne,« siger Mikael Kamper. Det er især markedet for jobannnoncer, der er i kraftig bevægelse i øjeblikket. Og det går den helt forkerte vej.

»Jobannoncerne er den største enkeltgruppe af annoncer. Det er der, vi slet ikke kan tåle at se fald, men det er der, det falder kraftigt i øjeblikket,« siger Mikael Kamper. Markedet for jobannoncer er ustabilt i øjeblikket, fordi der ikke bliver slået særlig mange nye job op på grund af den ustabile økonomiske situation.

Særdeles presset marked

Også hos JP/Politikens Hus, der ejer Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken er der dystre miner hos adm. direktør Lars Munch.

»Vi regner med, at markedet stadig er særdeles presset i 2009, men det er meget vanskeligt at udtale sig om i øjeblikket, da ingen ved, hvordan markedet ser ud om bare to måneder,« siger Lars Munch.

»Vi havde en fin start på 2008, men nu mærker vi et betydeligt pres. Det er især de konjunkturafhængige annoncer med job, bolig og bil, der er hårdt ramt,« siger Lars Munch, som fortæller, at den største udfordring for JP/Politikens Hus bliver at vinde markedsandele fra konkurrenterne.

Mediehuset, der har hovedsæde på Rådhuspladsen, har ekspanderet voldsomt på internettet. Peter Strøhmann, der er internetchef på Ekstra Bladet, fortæller, at ekstrabladet.dk har vækstet 40 pct. i 2008, men at udsigterne for 2009 er mere beskedne 10 pct. Lars Munch kan dog fortælle, at den samlede internet-forretning i JP/Politikens Hus går i plus i år.

Mikael Kamper regner ikke med, at JydskeVestkystens reklameindtægter kommer tilbage til 2007-niveau lige med det samme, men han forventer, at annoncemarkedet vil begynde at vende i midten af 2010.

Reklamegyser 2009: Annoncører bruger de fleste penge på nettet

Reklamegyser 2009: Aviser skal ruste sig til annoncegyser

Reklamegyser 2009: Digital vækst i biograferne

Reklamegyser 2009: Magasinbranchen i stormvejr

Reklamegyser 2009: Skæbnetime for dansk radioreklame

Reklamegyser 2009: Nye nichemedier taber mest på krisen

Reklamegyser 2009: De røde TV-tal vokser

Reklamegyser 2009: Hårde tider på overset marked

Reklamegyser 2009: Outdoor stærkt ind i vanskeligt år