Ærgerlig Brian Mikkelsen: Havde gerne set Nordea flytte til København

Erhvervsministeren lægger ikke skjul på, at han gerne havde set, at Nordea havde valgt at flytte sit hovedsæde til København frem for Helsinki.

Foto: Mads Claus Rasmussen

Nordea kommer ikke på danske hænder. I stedet flytter storbanken sit hovedsæde fra Sverige til Finland, og det ærgrer erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) sig gul og grøn over.

»Jeg har noteret mig, at Nordea har besluttet at flytte deres hovedsæde til Helsinki i Finland. Det er deres beslutning, hvor de ønsker at placere hovedsædet. Men jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg gerne havde set, at Nordea havde valgt at flytte deres hovedsæde til København,« siger Brian Mikkelsen.

Den danske minister har på det seneste været på en charmeoffensiv for at tiltrække bankjob til landet. Brian Mikkelsen har blandt andet garanteret Nordea, at den danske regering ikke ville indføre en lignende afgift, som har fået Nordea til at flygte ud af Sverige.

Baggrunden er, at Sverige vil øge afgiften på den såkaldte resolutionsreserve, der skal dække eventuelle tab i banksektoren, så staten ikke i samme grad skal træde til. Nordea har vurderet, at det ville koste banken ekstra fem milliarder svenske kroner i 2019 mod 400 millioner kroner i dag.

Nordea-boss: Jeg ville have elsket at være i København

Ifølge Nordeas topchef, Casper von Koskull, kunne København »have været en glimrende mulighed« for Nordea.

»Det handler ikke om, at Danmark og København ikke ville have været en god løsning. Jeg ville have elsket at være her. Men Finland var det bedste valg for vores aktionærer og kunder og ansatte,« siger Casper von Koskull.

Nordeas beslutning ændrer dog ikke på, at den danske regering har en ambition om at gøre København til et finansielt center i Europa inden for særligt fintech og kapitalforvaltning, påpeger Brian Mikkelsen.

»Det gør vi ved at arbejde for, at der er gode rammevilkår for den finansielle sektor, og så vi gør det lettere for nye innovative finansielle virksomheder at komme i gang. Samtidig skal have udbredt budskabet om kvaliteterne ved København, så udenlandske virksomheder er opmærksomme på, hvad vi kan tilbyde i Danmark,« siger erhvervsministeren.