16/01-06: DR spænder ben for TV 2 Radio

DR er fuldt beredt, når TV 2 Radio går i luften 1. februar. En task force kaldet "Operation Modslaw" skal forhindre den nye radio i at blæse DR af banen.

Når TV 2 Radio begynder at sende 1. februar vil konkurrenten DR gå langt for at beskytte sin lytterandel på mere en 70 procent. DR vil modprogrammere og eksempelvis sende populære satireindslag under reklamerne på TV 2 Radio.

Det skriver fagbladet Journalisten i morgen.

"Når man tænker på DRs skræmmende styrke, er det paradoksalt, at de er så optaget af at kortlægge vores ideer," siger TV 2 Radios programchef Eik Frederiksen til Journalisten.

Operation Modslaw

For at imødekomme konkurrencen fra TV 2 Radio har DR nedsat en task force kaldet "Operation Modslaw". Den skal gå DRs programflade i sømmene og forhindre, at TV 2 Radio tager DRs lyttere.

Jesper Grunwald fra P4 København, der leder "Operation Modslaw", forklarer, at DR blot vil sikre, at radiolytterne får noget for deres medielicens.

"Det er ikke nok at prædike the gospel, der skal også være nogle lyttere til det. Allerede i dag er det et problem at 13 procent af licensbetalerne ikke lytter til et DR, som de betaler for."

TV 2 advarer DR mod at skyde sig selv i foden.

"De risikerer at skabe politisk opmærksomhed, hvis DR kommer til at ligne de kommercielle kanaler for meget. Hvilken berettigelse har en licensbetalt public service-virksomhed, der lyder som de reklamefinansierede stationer?" spørger programchef Eik Frederiksen.

TV 2 Radios målsætning er at stationen inden årets udgang har 15 procent af den samlede lytning blandt de 21-50-årige, og at stationen sidder på 35 procent af den kommercielle radiolytning.