Spotify gør klar til filmtjeneste

Netflix, HBO og YouBio kan få endnu mere konkurrence, når den svenske netmusiktjeneste kaster sig ud i at leje film over net- eller mobilforbindelsen. Spørgsmålet er, om det kan lykkes at tjene penge.

Spotify er kendt for musik men vil nu også slå sig på film via net- og mobilforbindelsen. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den svenske netmusiktjeneste Spotify gør klar til at udfordre konkurrenter som Netflix, HBO og YouBio med en ny filmtjeneste, som lejes og ses over nettet.

Det siger to unavngivne kilder til nyhedstjenesten Business Insider. Dermed vil den i forvejen store mængde af filmudbydere på det såkaldte streamingmarked blive endnu større, så der er godt fyldt op i køen.

Spotify har trods 24 millioner brugere af sin musiktjeneste stadig ikke fundet en økonomisk succes, men forventer altså, at film kan være vejen til at åbne for folks tegnebøger.

Også egne produktioner

Ifølge Business Insider vil Spotify gå efter både at investere i egne produktioner, som kun kan ses gennem tjenesten, og at købe film ind, som også kan ses hos de andre udbydere, for derigennem at sikre et så bredt udvalg som muligt.

Spotify ønsker ikke selv at kommentere oplysningerne, men det amerikanske netnyhedssted CNet har fået Spotifys chef og medstifter, Daniel Ek, til at lukke lidt op for posen.

»Jeg vil ikke udelukke det, for vi er et selskab, som ser på, hvad vi skal gøre, i et utroligt langt perspektiv. Men lige nu fokuserer vi på musik,« siger Daniel Ek til CNet.

Kræver en god økonomi

Spotify har dog brug for en solid, økonomisk indsprøjtning for at kunne udvide forretningen, og det er tidligere lykkedes at skaffe penge. Sidste år skød Coca-Cola og investeringsbanken Goldman Sachs 100 millioner dollar i selskabet, hvis markedsværdi blev anslået til tre milliarder dollar - en hel milliard dollar mindre, end Spotify selv mente at være værd.

Spotify er ikke børsnoteret, og derfor er der ikke adgang til regnskaberne. Men i 2011 tabte Spotify 56,6 millioner dollar trods en voldsom vækst, som skyldtes et samarbejde med Facebook og en international ekspansion. Problemet var imidlertid, at kunderne ikke købte noget særligt, men i stedet nøjedes med den gratis del af musiktjenesten og tog reklamerne med, som man ellers kan købe sig fri for.

Musik holder på kunderne

I Danmark har Telia - det tredjestørste mobilselskab - lagt adgang til Spotify ind i de dyreste abonnementer - et samarbejde, der er med til at holde godt på kunderne og få dem til at blive hos Telia i stedet for at vælge konkurrenter som f.eks. TDC, der med sin Play-tjeneste skabte international opsigt, fordi det var første gang, at et musikabonnement blev en del af et telefonabonnement.

Telia har netop indgået aftale med HBO Nordic, som er en anden af de større udbydere, for at have en filmtjeneste at stå imod med over for TDCs YouBio, der drives af TDCs kabel-TV-selskab YouSee, Danmarks største. YouBio har som erklæret mål at sidde på 50 procent af det danske marked for filmvisning via internetforbindelser.

Tre giganter på vej

Tre af de helt store teknologigiganter - Google, Apple og Amazon - er i fuld gang med at manøvrere sig ind på en plads i online-musikbranchen. De forhandler efter sigende med de store musikselskaber om at købe rettigheder. Formålet er igen at holde på brugerne, så de ikke får kætterske tanker om at skifte til konkurrenten.

Også hardwareproducenter som Samsung og Microsoft arbejder på at bruge musikken som adgangsvej til at holde på kunderne.

I 2012 blev der på verdensplan købt digital musik for 5,6 milliarder dollar (32,1 milliarder kroner), viser tal fra musikproducenternes brancheorganisation IFPI. Det er ni procent mere end året før, og ti procent af markedet er abonnementer på digitale musiktjenester.

Spotify blev etableret i 2006 af Daniel Ek og Martin Lorentzon. Selskabet er - som Netflix og det tidligere dansk-svenske Skype - indregistreret i Luxembourg.