Googles fremtidsvision: Computeren bliver noget, du tager på

Da Google i sidste uge stod klar med nyhederne om både tavlecomputere, mediestreamere og meget andet, var det et par briller, der tog alt opmærksomheden. Men hvad var egentlig ideen med dem ?

Foto: KIMIHIRO HOSHINO

I 2014 bliver det cool at gå med briller.

I hvert fald hvis brillerne er af den slags, hvor indersiden faktisk er en computerskærm, der viser dig informationer om de ting, der sker omkring dig, og om de folk, du kender - uden samtidig at ligne noget fra en Terminator-film.

Og står det til Google, bliver 2014 året, hvor nettet flytter ind som et permanent lag mellem os og vores omgivelser - og hvor alt, vi ser på, bliver set gennem Googles første eventyr ind på optikernes domæner.

Googles projekt med at de net-forbundne briller blev fremvist af selveste Google-stifter Sergey Brin i sidste uge, da Google holdt sin årlige udviklerkonference i Californien - og demonstrationen varslede samtidig den første lille lancering af teknologien, fordi brillerne faktisk blev mulige at købe for den hampre pris af 1500 dollars og kun til dem, der var tilstede til konference og udviklere. Altså en meget lille håndfuld mennesker - hvilket måske er meget godt, for teknologien er langt fra så moden, at Sergey Brin turde fremvise den uden at tage forbehold for de 500 måder, demonstrationen kunne gå galt på.

Var kendt i forvejen

Googles Project Glass blev første gang kendt tidligere på året - men i sidste uge var det første gang, at demonstrationen var så ambitiøs, at Google ligefrem lod et hold faldskærmsudspringere hoppe ud over San Francisco, samtidig med at de videochattede via Google med Sergey Brin og publikum i Moscone Centeret.

Den særprægede forestilling gik ikke galt - faktisk gik den så godt, at Googles briller endte med totalt at stjæle showet. Og det endda på trods af, at selskabet lancerede ganske stærke produkter som Google Nexus 7-tavlecomputeren, der er et slag i maven på den i USA ret så storsælgende Kindle Fire og Nexus Q mediestreameren, der ved første øjekast virkede som et ret meget mere avanceret produkt end Apples mediestreamer, Apple TV.

Det er produkter, der kommer på markedet allerede i denne måned - mens Googles briller tidligst kommer ud til den brede offentlighed i 2014, og måske endda første langt senere kommer til at virke efter Googles visioner.

På nettet altid og hele tiden

Men når den vision er foldet helt ud, vil det også være slut med at sidde og glo ned i en iPhone dagen lang. Det vil slet ikke være nødvendigt, for alt det, der sker på din iPhone i dag, vil være flyttet ind på indersiden af dine briller, hvor du kan interagere med nettet blot med dine øjne og din stemme.

Eller med andre ord: Når Google engang bliver klar med sine briller, kan du være på nettet hele tiden, altid, alle steder - og selvfølgelig dele alt med Google. Det er en fremtidsudsigt, der allerede nu har skræmt mange, men som alligevel også har været stærkt fascinerende for andre.

Flere medier har efterfølgende analyseret på fremtidsudsigten, hvis Google får bebrillet os allesammen - og blandt andre Forbes spekulerer i, at indersiden af briller, der ved, hvor de er, og hele tiden kan placere ting midt i folks synsfelt, vil være en historisk mulighed for Google til at smække reklamer i hovedet på brugerne hele tiden.

Og blandt de let skræmte findes blandt andet Gizmodos skribent, der finder hele ideen socialt fremmedgørende - og Gizmodo nævner smarpthones som et eksempel på en teknologi, der er kommet til at fylde måske lidt for meget i hverdagen, men som dog bliver puttet tilbage i lommen, når de ikke bruges - det gør Googles briller ikke. De bliver nemlig i ansigtet.

Den lette følelse af ubehag kan dog blive gjort til skamme - for endnu er det kun Google selv, der ved, hvad brillerne præcist vil kunne i fremtiden. Selv om Googles Project Glass på ingen måde er færdigudviklet, kunne Google allerede i sidste uge fortælle lidt om, hvad brillerne indeholder - og hvad de ikke indeholder.

Brillerne svarer på spørgsmål

I et interview med Wired, fortæller en af bagmændene, Babak Parviz, at brillerne forventes at blive leveret med både mikrofon så man kan tale med sine kontaktpersoner, et kamera, gyroskoper, accelatormeter, højttalere, bluetooth og GPS. Og så selvfølgelig brilleglas med indbygget computerskærm. Men der er ikke mobilt bredbånd indbygget, så hvis man vil ud i verden, må man have en telefon med.

Mens Googles briller ikke engang kan siges at være i beta-test, men snarere et meget lille foster i internetgigantens livmoder, står det klart, at brillerne med tiden vil blive pakket til randen med teknologier, vi allerede i dag kender fra vores smartphones. Her tales der om stemmegendelse og virtuel assistance som det kendes fra Apples Siri i iPhone 4S, men også udbredt brug af lokationsbestemmelse, så brillerne kan vise brugeren ting, der er relevante i forhold til hvor brugeren er i verden.

Men, forklarer Parviz, prototyperne indeholder også elementer fra den klassiske computerverden, hvor man kan spørge brillerne, hvad hovedstaden i Kina hedder, hvorefter brillerne så giver svaret på indersiden af skærmen. Forudsat at brillerne ikke går ned - for det gør de tit, erkender han overfor Wired.

Wearable computing

Fænomenet har sågar et navn: Wearable computing. IT, du tager på kroppen - og det er ikke decideret nyt, for allerede nu kan man få bunkevis af hyperavancerede løbeure, Go Pro- hovedkameraer, der kan styres via iPhone eller Fitbit-sensoren, som overvåger alt, man gør. Googles briller er dog et af de mest ambitiøse forsøg på at få nettet helt ind på vores nethinder.

Tilbage i april slap Google en demonstrationsvideo af brillerne ud på YouTube. Det var en video, der vakte opsigt - men i sidste uge kunne Google så erklære, at det grafiske element vil være fraværende i den første version af brillerne, der altså langt fra vil kunne det, videoen viser.

Selv om Google har åbnet for bestillinger af de nye briller, bliver de først leveret til testpesonerne næste år - og der er fortsat meget mystik om projektet, og især også de sædvanlige, og muligvis velbegrundede, bekymringer om, hvorvidt Google via brillerne få mulighed for at se ud af øjnene på sine brugere.