92 millioner deler fotos på Flickr

Den sociale billeddelingstjeneste Flickr blev lanceret for ti år siden. I dag har tjenesten 92 millioner brugere, der dagligt deler op mod en million fotos.

Billeddelingstjenesten Flickr blev lanceret for ti år siden, den 10. februar, som en ny måde at dele billeder og indgå i et online community for folk med særlig interesse for fotos. Fold sammen
Læs mere
Foto: LIONEL BONAVENTURE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ti år siden, at billeddelingssitet Flickr blev lanceret som mulighed for at lægge fotos på internettet, dele dem med andre brugere og følge med i, hvad de lægger frem af billeder. Siden da er der dukket et væld af muligheder for deling af fotos op både på internettjenester og mobilapps.

Efter ti år på internettet har Flickr, som i dag er ejet af internetselskabet Yahoo, 92 millioner brugere fordelt på 63 lande. De bidrager til op mod to millioner grupper på Flickr og deler omkring en million billeder hver dag, skriver teknologinyhedssiden Techcrunch.

Tjenesten har, siden den blev købt af Yahoo af i 2005, gennemgået en del ændringer, der ifølge Techcrunch er blevet mødt af en del kritik blandt brugerne. Men antallet af brugere er imidlertid siden opkøbet i 2005 steget fra omkring en million meget loyale brugere til 92 millioner af slagsen.

En af de seneste ændringer, som har medvirket til en betydelig vækst i antallet af brugere, var da Flickr i maj sidste år gav brugerne op til 1TB (terabyte) gratis plads. Det har ifølge Flickr medvirket til en stigning i mængden af oploadede billeder til tjeneste på 170 procent, skriver Techcrunch.

Flickr blev oprindeligt udviklet i Vancouver, Canada i 2004, inden billeddelingstjenesten blev købt af Yahoo.

Dengang kom Flickr flere år efter andre tjenester til billeddeling som Ofoto, Shutterfly og Snapfish, der alle blev lanceret i 1999, men var udviklet som sideløbende projekter på forretninger, der levede at at sælge printbilleders, skriver amerikanske Time Tech.

Modsat var deling af billeder det centrale på Flickr, der blev en del af den såkaldte »web 2.0«-bølge, hvor brugerinteraktion netop er det centrale - og debuterede på samme tid som det sociale netværk Facebook, der er seks dage ældre end Facebook.

Flickr kom med en anden form for billeddeling, der ifølge Time Tech ikke alene som andre billedtjenester havde fokus på at give mulighed for at dele fotos med venner og bekendte, men også var bygget som et community for folk med en særlig interesse for fotos, som her kunne dele billeder med folk fra hele verden.

De tidlige planer for tjenesten gik ikke blot på billeddeling, men også på, at det I fremtiden skulle være muligt også at dele indhold som blandt andet video og musik. I 2008 blev der tilføjet muligheden for at dele videoklip, men herefter blev der ikke tilført flere typer deling af data.