TV 2: Se og Hør havde kilde på Rigshospitalet

TV-værten Anders Lund Madsen mener selv, at han blev overvåget, da Se og Hør vidste, at hans kæreste skulle til graviditetsskanning på Rigshospitalet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

En eller flere medarbejdere på Rigshospitalet tippede ugebladet Se og Hør om kendte danskere, der blev skannet i forbindelse med graviditet.

Det oplyser TV 2 Nyhederne tirsdag aften.

Tre uafhængige kilder bekræfter over for TV-stationen, at ugebladet i en årrække betalte ansatte på hospitalet for at sladre om de kendte til Se og Hør.

En af de kendisser, der mener, at have været offer for salg af informationer, er TV-værten Anders Lund Madsen.

»Jeg synes, at det principielt er et problematisk samfund, når man ikke kan gå på hospitalet uden at være usikker over, om et ugeblad bliver orienteret,« siger Anders Lund Madsen til TV 2 Nyhederne.

Han havde en fornemmelse af, at han blev overvåget af Se og Hør, da hans kæreste for tre år siden var på Rigshospitalet til sin 13-ugers skanning.

»Barnet var dødt, og vi var kede af det. Og så ringede Se og Hør om eftermiddagen og sagde tillykke med graviditeten.«

Et halvt år efter, da den kendte TV-værts kæreste var gravid igen, skete det endnu engang, at ugebladet var velinformeret om graviditeten. Denne gang tog parret dog alle forholdsregler.

»Min kæreste gik derind først, og så kom jeg noget tid efter, og så SMSede hun mig inde fra skanningslokalet. Vi havde ikke sagt det til nogen, så det var kun mig, min kæreste, og Rigshospitalets bookingsystem, der vidste det.«

Men uden for døren blev de igen mødt af Se og Hørs journalist og fotograf, som lå på lur.

Se og Hørs nuværende chefredaktør, Niels Pinborg, hverken be- eller afkræfter, at bladet havde en betalt kilde på Rigshospitalet.

»Jeg kommenterer ikke sager, der er foregået før min tid-, fordi jeg har ingen viden om det. Vi laver journalistik efter bogen på Se og Hør under min ledelse, og det bliver vi ved med,« siger han til TV 2 Nyhederne.

Formand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), siger til TV 2 Nyhederne, at man vil slå hårdt ned på lækagen:

»Hvis det viser sig, at en kilde har videregivet oplysninger om kendte menneskers gøren og laden, så vil vi slå hårdt ned på det, men det kræver jo, at vi ved, hvem det er,« siger hun.

Anders Lund Madsen vandt efter artiklerne en sag mod Se og Hør og fik 100.000 kroner i erstatning.