Se og Hør-skandale sender Aller-direktør på orlov før tid

Se og Hørs tidligere chefredaktør Per Ingdal tager orlov fra sin nuværende stilling som udgiverdirektør i Aller-koncernen. Det sker for at give plads til en uvildig undersøgelse af ugebladet.

Se og Hør bliver beskyldt for at have overvåget kendte, kongelige og politikere gennem deres dankort-transaktioner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et medlem af den øverste ledelse i Aller bliver nu sendt på orlov på grund af sagen om Se og Hørs påståede ulovlige overvågning af kendte og kongeliges kreditkort.

Allers udgiverdirektør Per Ingdal fremrykker sin barselsorlov af hensyn til den eksterne undersøgelse, der skal fastslå, hvorvidt Se og Hør har benyttet sig af ulovlige arbejdsmetoder.

Fremrykingen af Per Ingdals barsel kommer efter, at en stribe kilder har fortalt, at han vidste besked om, at Se og Hør i perioden fra 2008 til 2012 angiveligt benyttede sig af ulovlig overvågning.

Aller-topchef Pål Thore Krosby slog overfor Berlingske i sidste uge fast, at »på nuværende tidspunkt, er der ingenting der tyder på, at Per Ingdal har gjort noget galt.«

Det synspunkt fastholder topchefen trods hjemsendelsen af Per Ingdal:

»Der er ikke kommet nye oplysninger frem i sagen, der har haft indflydelse på denne beslutning, men den er alene foretaget, fordi Per Ingdal i en kort periode fra 31. december 2008 til 15. juni 2009 har været konstitueret chefredaktør for Se og Hør og af hensyn til den eksterne uvildige undersøgelse,« siger Pål Thore Krosby.

Aller-koncernen har hyret advokat Henrik Stagetorn og revisor Mikkel Sthyr fra revisionsfirmaet PwC til at lede og gennemføre en uvildig undersøgelse, der skal afdække, hvorvidt der er hold i de alvorlige anklager om, at Se og Hør har betalt en hemmelig kilde i Nets for at lække fortrolige kreditkortoplysninger om kendte og kongelige.

Per Ingdal oplyser i en pressemeddelelse, at det er vigtigt for ham at give plads til den uvildige undersøgelse, så den ikke efterfølgende kan angribes.

»Derfor har jeg i dag (tirsdag, red.) talt med administrerende direktør Pål Thore Krosby om, at jeg fremskynder min planlagte barselsorlov med et par uger, således at den træder i kraft i dag (tirsdag, red.),« skriver han.

Forfatteren til bogen »Livet, det forbandede«, den tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussen, hævder, at Per Ingdal var vel vidende om overvågningen, der angiveligt er foregået fra 2008 til 2012.

»Jeg kan sige det sådan, at som jeg fik det fortalt dengang, så var den midlertidige chefredaktør, ham der var mellem Qvortrup og Henningsen, også fuldt vidende om det,« har Ken B. Rasmussen sagt til BT.

Da Henrik Qvortrup forlod posten som chefredaktør for Se og Hør i november 2008, blev Per Ingdal indsat som konstitueret i stillingen indtil juni 2009, da Kim Henningsen overtog posten. Senere blev Per Ingdal igen indsat som chefredaktør fra juni til november i 2013, da Kim Henningsen valgte at stoppe.

I sidste uge kunne BT vise tre e-mail fra henholdsvis september 2008, juni 2009 og marts 2010, hvori en Se og Hør-journalist skriver om den hemmelige kilde til en række medarbejdere på Se og Hør, der tæller både Henrik Qvortrup og Kim Henningsen. Per Ingdal har ikke modtaget de pågældende e-mail.

En anonym kilde, der var ansat under både Henrik Qvortrup, Per Ingdal og Kim Henningsen, sagde i sidste uge til Berlingske, at det var »utænkeligt«, at Per Ingdal ikke vidste besked i sin tid som chefredaktør.

Kilden beskrev Per Ingdal som en »engageret redaktør, der var synlig og som havde meninger og input til bladets store historier«. Ingdal må efter kildens opfattelse også have attesteret bilag – herunder tippenge eller kvitteringer – i sin periode som chefredaktør. En anden tidligere mangeårig Se og Hør-ansat oplyste ligeledes til Berlingske, at Per Ingdal kendte til ugebladets særlige kilde.

Bogen, der er baggrund for Se og Hør-sagen, er udgivet af forlaget Bogkompagniet med forlagsdirektør Johnny Staun i spidsen. Han har tidligere udtalt, at han har set dokumentation for de påstande, der fremkommer i bogen. Han vil dog ikke forholde sig konkret til Per Ingdal.

»Men jeg tror, at mange vil blive overraskede over, hvor højt oppe i Allers hierarki, at man har haft kendskab til kilden,« sagde Johnny Staun til Berlingske.

I Ekstra Bladet i sidste uge skrev den tidligere nyhedschef på Se og Hør, Lise Bondesen, om perioden efter Qvortrups afgang som chefredaktør:

»I den periode overtog koncernens ugebladsdirektør, Per Ingdal, som ansvarshavende chefredaktør. Han deltog jævnligt i forsidemøderne på bladet, han godkendte budgetter og kom med indspark til nye historier og fik et indgående kendskab til bladet og dets arbejdsmetoder. Om han kender til den hemmelige kilde, ved jeg ikke.«

Den seneste uges tid har den ene afsløring afløst den anden i Se og Hør-skandalen - eller Nets-skandalen om man vil - hvor en IBM-ansat hos Nets i en årrække angiveligt solgte personfølsomme oplysninger om kendte, kongelige, trafikofre og andre borgere til Se og Hør.

Flere nuværende og tidligere medarbejdere på Se og Hør har bekræftet, at den ulovlige praksis har fundet sted.

Sagen har allerede fået Henrik Qvortrup til at forlade sit job som politisk kommentator på TV 2, ligesom Se og Hørs tidligere nyhedschef Lise Bondesen har forladt sit nuværende job på Ekstra Bladet.

Det har ikke været muligt for Berlingske at få en kommentar fra Per Ingdal. Tirsdag i sidste uge afviste han dog i BT at have noget kendskab til den såkaldte »tys-tys-kilde«.