Togpendlere kritiserer komforten i dobbeltdækkere

67 dobbeltdækkervogne fortsætter på de danske togskinner efter 2016, men hverken komforten eller pladsen til bagage er god nok, lyder kritikken.

Foto: Kim Haugaard

Det er overvejende positivt, at 67 dobbeltdækkervogne, som allerede kører på de danske togskinner på en lejeaftale, er blevet købt for 780 millioner kroner.

Det mener tre pendlerformænd, som Berlingske Nyhedsbureau har talt med. Men alt kører ikke på skinner uden problemer, pointerer de.

»Det letter selvfølgelig altid, når der bliver købt mere materiel hjem. Men når man fra politisk side har et ønske om en stigning i den offentlige trafik på 100 procent, så er man slet ikke nået i mål endnu. Dertil kommer, at dobbeltdækkerne ikke har den kvalitet, der skal til, hvis man skal langt,« siger pendlertalsmand for Kystbanen Michael Randropp.

Lignende toner kommer fra pendlertalsmand for strækningen mellem Sorø og København Rasmus Selsmark:

»Der er en ganske god nyhed, men dobbeltdækkervognene er altså kun velegnede til kortere regionaltogstrafik. På længere strækninger er hverken komfort eller pladsen til bagage god nok,« siger han.

Fra pendlertalsmanden for Næstved-København, Søren Bloch Madsen, lyder det:

»Det her løser bestemt ikke alle problemer, men det er da et skridt på vejen, at man ikke smider dobbeltdækkervognene ud.«

De store vogne skulle leveres tilbage efter 2016, hvor kontrakten udløb, men med købet har man dækket sig ind, hvis der skulle opstå yderligere problemer med IC4-togene, forklarer transportminister Magnus Heunicke (S).

»Med aftalen undgår vi en situation, hvor vi skulle satse på, at IC4-togene pludselig ville køre problemfrit for at kunne dække det fremtidige pladsbehov,« siger transportministeren.

Pengene til dobbeltdækkervognene bliver finansieret af de 1,2 milliarder kroner, der blev afsat til indkøb af el-tog i med aftalen om »Bedre og Billigere Kollektiv Trafik« fra juni 2012. Desuden afsættes der omkring 420 millioner kroner til køb af el-lokomotiver, oplyser Transportministeriet.

De 67 dobbeltdækkervogne har omkring 7.200 pladser, der svarer til pladserne i omkring 35 IC4-togsæt, og de skal hovedsageligt bruges i den sjællandske regional- og pendlertrafik.

Oprindeligt var det planen, at de dyre og udskældte IC4-tog skulle indsættes på landsplan, og at de IC3-tog, der i dag kører mellem de største byer i landet, skulle indsættes i lokaltrafikken i den østlige del af Danmark.

Bag aftalen er regeringen, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten.