Venstre bekymret trods dobbeltdækkertog til danskerne

Købet af 67 dobbeltdækkervogne er ren og skær brandslukning i lyset af IC4s problemer, mener Venstre, der savner svar fra forligskreds.

Venstre kalder det en nødvendighed, at der nu bruges 780 millioner kroner på at købe tog, som staten i dag lejer. Partiet tvivler dog stærkt på, at det løser alle DSBs problemer med jernbanedriften.

Onsdag nåede regeringen, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten til enighed om at bruge små 800 millioner kroner til køb af 67 dobbeltdækkervogne og omkring 420 millioner kroner til køb af el-lokomotiver.

Selv om det sker for at undgå kaotiske tilstande i togene, når lejekontrakten på dobbeltdækkervognene udløber efter 2016, er Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), langt fra beroliget.

»Efter lejeaftalen ville der opstå et stort hul i kapaciteten, ikke mindst på Sjælland, og derfor tror jeg simpelthen, det er en nødvendig disposition at få købt nogle dobbeltdækkervogne,« siger han og pointerer:

»Men Venstre tvivler stærkt på, at det løser hele problemet, da materielstrategien for hele DSBs jernbanedrift er meget vakkelvorn på grund af IC4-problemerne. Det får vi svar på senere på måneden under et samråd med ministeren.«

Ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) undgår man med aftalen at satse på, at IC4-togene pludselig ville køre problemfrit for at kunne dække det fremtidige pladsbehov.

De 67 dobbeltdækkervogne har ifølge Transportministeriet omkring 7.200 pladser, der svarer til pladserne i omkring 35 IC4-togsæt, og de skal hovedsageligt bruges i den sjællandske regional- og pendlertrafik.

Pengene til dobbeltdækkervognene og el-lokomotiverne bliver finansieret af de 1,2 milliarder kroner, der blev afsat til indkøb af el-tog i med aftalen om »Bedre og Billigere Kollektiv Trafik« fra juni 2012.

Venstre er ikke med i denne forligskreds.