Slid truer dansk F16-indsats i Irak

Mangel på medarbejdere og slitage på de gamle kampfly presser flyvevåbnets F16-eskadrille.

Generalmajor Max A.L.T. Nielsen, chef for Flyverstaben. Foto: Claus Fisker Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Regeringens ønske om at fortsætte Danmarks bidrag til kampen mod terrorgruppen IS kan ikke blive ved i længere tid. I hvert fald ikke med de F16-kampfly, der med base i Kuwait deltager i bombningerne mod IS i Irak.

Flyvevåbnet mangler flymekanikere, og har allerede slidt meget hårdt på dem, der er, fastslår chefen for Flyverstaben, generalmajor Max A.L.T. Nielsen. De aldrende F16-fly, der rent teknisk nærmer sig udløbsdatoen, er i de senere år blevet udsendt både til de »gamle« internationale fronter i Libyen og nu Irak, og har også været udsendt til NATOs nye front mod øst, som afvisningsberedskab i både Litauen og Estland. Om kort tid skal danske kampfly også stationeres i Island som del af NATOs bistand til islandsk suverænitetshævdelse.

»Vi har en medarbejdergruppe, der har leveret en ekstraordinær indsats. Vi blev indsat i Irak i oktober sidste år og har fløjet mere end 4.000 timer, flere end 410 missioner og har afleveret flere end 350 bomber. Det kan vi ikke blive ved med,« siger Max A.L.T. Nielsen.

Flyvevåbnets F16-eskadrille på Flyvestation Skrydstrup er normeret med 210 flymekanikere, men 30 stillinger er ubesatte, og det øger belastningen på de tilbageværende, som for en dels vedkommende også nærmer sig pensionsalderen. For at spare på flymekanikernes kræfter har Flyvevåbnet reduceret antallet af udsendte mekanikere fra de normerede tyve til et minimumsantal. Desuden har Fighter Wing, som F16-eskadrillen officielt kaldes, fået relativt frie hænder til at vise fleksibilitet over for de enkelte flymekanikeres behov for at være hjemme, ligesom man er mere end villige til at udbetale penge for merarbejde og give andre vederlag. Desuden har chefen for Flyverstaben skruet op for uddannelsen af nye flymekanikere til maksimum. Alligevel vil der gå ti år, inden der er håb om at indhente underskuddet af flymekanikere.

Ifølge Flyvevåbnets egen statistik har de ansatte fra 2006 til 2014 øget antallet af manddage i internationale operationer fra cirka 15.000 på et år til cirka 70.000 sidste år – med de samme knap 3.000 medarbejdere.

»Flymekanikerne tager en ordentlig tørn for Flyvevåbnet. Det er jeg dem evigt taknemmelig for, og jeg forpasser ikke en chance for at give udtryk for det,« siger Max A.L.T. Nielsen.

Ønske: En flyvevåbenenhed på Sjælland

Oven i presset på medarbejderne kommer det ekstraordinære slid på de gamle F16-fly, som skal holdes operative indtil 2024, hvor et nyt kampfly skal overtage. Alene i år bruger Flyvevåbnet forventeligt 3.000 flere flyvetimer end normalt, og det kan ses på et regnskab, hvor der er omkring 60.000 flyvetimer tilbage alt i alt, fordelt på Flyvevåbnets 30 operative kampfly.

»Men ingen forestiller sig, at vi gør det samme i 2016 som i år, og det er vi heller ikke dimensioneret til.«

Så der er meget, der taler for, at Danmark skal sende noget andet end kampfly efter oktober, hvor F16-flyene efter planen skal hjem?

»Det kunne være en logisk konklusion. Hvis vi får en slutdato præsenteret, kan vi godt forlænge flybidraget lidt, men vi kan ikke gøre det uendeligt, selv om vi naturligvis siger javel, når vi får besked.«

Hvis der var frit valg på alle hylder, hvilken kapacitet ville du så tage ned i din værktøjskasse?

»Jeg vidste, du ville stille det spørgsmål, så jeg har forberedt en lille joke,« siger generalen og lægger et kort frem, der viser den geografiske fordeling af arbejdspladserne i Flyvevåbnet. På nær 51 stillinger befinder de øvrige job i operative enheder sig i Jylland.

»Jeg ønsker mig en stor, operativ flyvevåbenenhed på Sjælland. Det er fuldstændig ligegyldigt hvilken, bare den er stor og på Sjælland. Alle mine medarbejdere er i Jylland, men halvdelen af befolkningen er på Sjælland. Så for at få et bredere rekrutteringsgrundlag, og fordi alle de styrelser, der har nøglerne til at holde os kørende, ligger på Sjælland, så er det nødvendigt at bygge bro. Kunne jeg drømme noget op, så skulle det være lige her,« siger Max A.L.T. Nielsen og sætter fingeren midt på Sjælland, sådan omkring Roskilde og Ringsted. Når det gælder Flyvevåbnet, er det Sjælland og hovedstaden, der må kaldes udkantsdanmark.