Ros til fremskridt i naturfag

Der er stadig rum til forbedringer, lyder reaktionerne fra en stribe organisationer.

»Det er godt at se at vi er kommet væk fra den tunge ende i naturfag.«

Sådan lyder reaktionen fra formanden for forældreorganisationen Skole & Samfund, Thomas Damkjær Petersen, i kølvandet på den netop offentliggjorte PISA-undersøgelse. Han hæfter sig også ved, at der er sket beskedne forbedringer i læsning og matematik. Og så er der et potentiale i at involvere forældrene endnu mere i undervisningen.

»En udvikling af samarbejdet mellem skole og hjem om børnenes læring kræver ikke store økonomiske ressourcer, men vil uden tvivl løfte elevernes præstationer,« siger han.

I Kommunernes Landsforening (KL) fremhæver man også, at der er sket fremskridt i naturfag, men der er stadig behov for at skærpe elevernes interesser for faget.

»KL vil derfor arbejde for, at naturfagene bliver revitaliseret, så fagene i højere grad tænkes sammen og tager udgangspunkt i de unges interesser. Vi ved, at de unge tænder på mad, muskler og motion, og derfor vil det være oplagt at tænke fysik, kemi, geografi, biologi, idræt og hjemkundskab sammen,« siger Henrik Larsen, formand for KLs Børne- og Kulturudvalg.

DI: Et lille skridt frem
Dansk Industri konstaterer, at vi er kommet et »lille skridt i den rigtige retning, men at der desværre stadig er langt til top 10«.

»Det er skuffende, at Danmark ikke har rykket på matematik og læsning. De danske resultater afspejler ikke, hvor mange ressourcer vi faktisk bruger på uddannelse,« siger forskningspolitisk chef Charlotte Rønhof, DI.