Hansen tager næste afkørsel

Han har fået masser af skældud. Omtrent hver eneste dag. Alligevel har jobbet som transportminister været det mest spændende i Flemming Hansens politiske karriere.

Den 68-årige transportminister Flemming Hansen meddelte i går, at han ikke genopstiller til Folketinget. Arkivfoto: Christian Als Fold sammen
Læs mere

Flemming Hansen har prøvet noget, som ingen andre transportministre har prøvet: Han har både taget det første spadestik til et nyt stykke motorvej og været med til indvielsen af samme vej mens han stadig var minister.

Siden november 2001 har den konservative skotøjsforhandler fra Vejle været minister for trafikken og alle dens problemer. Og selv om holdbarheden for trafikministre i de fire seneste årtier har været 1,6 år i gennemsnit, sidder Hansen på posten den dag i dag.

Men nu blinker han af og er klar til at tage næste afkørsel. 68-årige Flemming Hansen meddelte i går statsministeren, at han efter 23 år som folketingsmedlem ikke genopstiller ved næste valg, der kommer på samme tid som toget det vil sige på et eller andet tidspunkt.

»Jeg traf beslutningen i julen sidste år men ventede med at melde det ud, da jeg dengang stod over for at skulle træffe store beslutninger om bl.a. genopretningen af jernbanen, Metro Cityringen, Femern-forbindelsen og salget af Scandlines,« siger Flemming Hansen.

Kun få dage efter sin udnævnelse i 2001 traf Flemming Hansen den allerførste beslutning. Transportselskabet Arriva vandt udbuddet af fem jyske togstrækninger fra DSB, og Flemming Hansen blev straks derefter kørt ud til øretævernes holdeplads.

Her knap seks år senere står barometret stadig oftest på»storm« i Transport og Energiministeriet. Bl.a. fordi jernbanen er ved at gå i opløsning, og køerne på motorvejene vokser og vokser.

»Jo, man bliver slidt af det her job. Alle har en mening om, hvor der skal bygges en bro og lægges en vej. Men jeg er ret god til at delegere tingene ud. Og jeg tager aldrig arbejde med hjem. Alligevel er transportområdet det mest spændende, jeg nogensinde har beskæftiget mig med. For det er jo ikke sådan, at udfordringerne kun kommer en gang om måneden. De kommer uafbrudt,« siger Flemming Hansen.

Hvad er den vigtigste beslutning, du har truffet?

»At jeg fik samlet et bredt flertal for at rette jernbanen op. Det var 40 års nedslidning. Og for kunderne var det ulideligt. Jeg ved godt, at der stadigvæk er en smule vrøvl, men genopretningen tager seks-syv år, og det bliver bedre og bedre,« siger Flemming Hansen.

Men det var jo også de slidte skinner, der fik din taburet til at vakle!

»Det er, fordi politikerne følger journalisterne. Når journalisterne spørger: Er det ikke ham dér Hansen, som er idiot, så kræver det meget stor styrke for politikerne at svare nej,« siger Flemming Hansen.

Hvad har været det værste, der er sket i din ministertid?

»Det er de personangreb, man får fra journalister. Når man forsøger at forklare tingene fagligt, bliver det til, at manden er idiot. Det går mig på,« siger Flemming Hansen.

Den radikale transport­ordfører Martin Lidegaard mener, at Flemming Hansen har overlevet så mange år på posten, fordi han har den strategi, at »han lægger sig fladt ned på maven,« når han er ude i et politisk stormvejr.

»Han er en minister, som oprigtigt har søgt at skabe brede flertal, og det er kommet os til gode. Men jeg har nogle gange savnet, at han har vist store muskler over for Finansministeriet. Der er nogle hårde kampe, der skal tages ikke mindst i forhold til den kollektive trafik. Jeg tror, at motorveje og broer ligger tættere på hans hjerte, end jernbanen gør,« siger Martin Lidegaard.«.