Facebook stjæler de studerendes opmærksomhed

Flere af landets universitetslektorer river sig i håret, fordi de studerende har travlt med at skrive statusopdateringer på Facebook frem for at koncentrere sig om forelæsningerne.

Arkivfoto: Kasper Palsnov Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov

De studerende på landets universiteter har travlt med at tjekke Facebook, se sjove klip på Youtube og læse nyheder, mens de i virkeligheden burde koncentrere sig om forelæsningen.

Sådan er virkeligheden for mange af landets universitetslektorer, der ifølge Politiken oplever en stigende frustration over studerende, der tror, de kan multitaske.

Det får flere af lektorerne til at indføre deres egne regler. Eksempelvis har adjunkt på RUC Pelle Guldborg Hansen bandlyst computere ved forelæsningerne.

»Har du et rum med fri computerpolitik, er det ikke unormalt at stille et generelt spørgsmål a la ’hvad synes I, der var der sværeste i teksten?’ til hele rummet og så overhovedet ikke få nogen reaktion. Så står man der og kigger. Det tager al dynamik ud af undervisningen,« siger Pelle Guldborg Hansen til Politiken.

Et videnskabeligt studie fra McMaster University i Canada har påvist, at studerende, der multitasker på computeren, samtidig med at de lytter til en forelæsning, beviseligt klarer sig dårligere end dem, der ikke har mulighed for at blive distraheret.

Michael E. Caspersen, der er leder af Aarhus Universitets Center for Scienceuddannelse, mener dog ikke, at et forbud mod computere ved forelæsningen er vejen frem.

Han mener, løsningen er at inddrage de studerende mere og udvikle nye undervisningsredskaber. Men det kræver ifølge Caspersen, at universiteterne er bevidste om problemet.

Såvel universiteter som de enkelte undervisere er nødt til at italesætte computernes potentielt forstyrrende effekt, mener han.

»Det værste er bare at ignorere det. Det er så ansvarsforflygtigende, at det gør ganske ondt,« siger Michael Caspersen til Politiken.

Drengene halter efter pigerne på universiteterne