Danske F-16 kan flyve flere år endnu

Forsvarsministeriet sætter for første gange siden 2009 tal på, hvor mange flyvetimer der er tilbage i flyvevåbnets kampfly. »Tallet er højere, end jeg havde troet,« siger seniorforsker.

Arkivfoto: Claus Fisker/Scanpix 2014. Dansk F-16-kampfly letter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et centralt argument for, at Danmark snarest muligt bør købe nye kampfly, er, at vores op mod 36 år gamle F-16-flåde er ved at have udtjent sin værnepligt.

Men hvornår har den det helt præcist? I et svar til Folketinget sætter Forsvarsministeriet nu for første gang siden 2009 tal på, hvor mange timer de i alt 44 flystel tilsammen kan holde til at være i luften.

Den tekniske levetid for en dansk F-16 regnes for at være op til 6.500 flyvetimer. I alt har flyene tilsammen i øjeblikket 54.200 timer i luften tilbage, før de er slidt op.

Forsvarsministeriet oplyser i samme ombæring, at F-16-flyene samlet set har »årligt mellem 6.500 og 8.500 flyvetimer«.

Rundt regnet er der således med den nuværende brug af kampflyene 6,5 til 8,5 år tilbage i F-16-flåden, hvis matematikken og flystellene holder.

Forsvarsordfører Eva Flyvholm (EL) hæfter sig ved, at det dermed tyder på, at der er flere år end først antaget tilbage i F-16-flyene.

»Hvis man begrænser brugen af dem til nationale opgaver, så vil der være mange flere år tilbage i dem og dermed bedre tid til at få en diskussion af, hvad de her nye kampfly skal kunne,« siger Eva Flyvholm, som også står bag spørgsmålet til Forsvarsministeriet.

Forsvarsordføreren henviser til et svar til Folketinget, som Forsvarsministeriet gav i 2009, hvor det fremgår, at »varetagelsen af det nationale beredskab inklusiv uddannelse og træning medfører et årligt flyvetimebehov på ca. 3.800 flyvetimer«.

Dermed vil F-16-flyenes 54.200 resterende flyvetimer kunne strækkes til yderligere 14 års tjeneste, siger Eva Flyvholm:

»Det har vist sig tydeligt, at det er der ikke kommet noget godt ud af at bombe i andre lande. Det er ikke den rolle, Danmark skal spille, og hvis vi holdt op med at gøre det, så ville der altså også være mulighed for at bruge F-16 flyene til nationale opgaver i mange år fremover.«

Af samme grund opfordrer Enhedslistens forsvarsordfører forligspartierne til at udskyde beslutningen om at købe nye kampfly.

»Der bliver tegnet et billede af, at det haster så meget med at få de her nye kampfly, og flere partier bruger som argument, at vi skal kunne forsvare Danmarks grænser. Hvis det bare handler om det, så haster det faktisk ikke så meget, og så er der rigeligt med tid til at diskutere, hvad vi skal udenrigspolitisk fremover, og om F-35’eren nogensinde bliver et færdigt fly,« siger ordføreren fra Enhedslisten.

Også seniorforsker Gary John Schaub Jr. fra Center for Militære Studier under Københavns Universitet, er overrasket over tallet.

»Det er faktisk en smule højere, end jeg havde troet,« siger seniorforskeren.

Men han er skeptisk overfor, om F-16-flåden kan holde i op til 14 år, selv hvis de alene bruges til national suverænitetshævdelse og træning.

»De har en pointe. Der er meget tilbage i F-16-flyene, men nok stadig ikke helt så meget. Mit gæt vil være, at de har ni år tilbage, hvis de alene bruges til at vinke til russiske MIG-kampfly, som flyver for tæt på,« siger Gary John Schaub Jr.

Trods de tusindvis af flyvetimer tilbage i F-16-flåden bliver Danmark altså stadig nødt til at købe nye kampfly, mener forskeren. Han henviser til, at det tager tid at få leveret flyene, omskolet piloter og mekanikere, samt at bygge den nødvendige infrastruktur.

»Teoretisk set kan beslutningen godt udskydes, men på et eller andet tidspunkt bliver Danmark nødt til at købe nye kampfly,« siger Gary John Schaub Jr.

Forsvarsministeriet bekræfter over for Berlingske, at der er flere år tilbage i den danske F-16-flåde, hvis den alene bruges på nationale opgaver.

»Ser man isoleret på afflyvningen af F-16 flådens resterende flyvetimer, vil disse rigtigt nok kunne fordeles over flere år, såfremt opgavekomplekset blev reduceret til kun at omfatte varetagelse det nationale afvisningsberedskab samt uddannelse og træning af piloter til løsning af denne opgave,« lyder det i et skriftligt svar til avisen.