Dåseøl hitter

Rekordlignende stigning i salget af øl på dåse.

De sidste to år har Carlsberg oplevet en forøgelse af omsætningen på 141 procent, så salget af dåseøl nu udgør tæt på 20 procent af det samlede ølsalg. Bare fra 2005 til 2006 steg salget med 48 procent, oplyser informationschef Jens Bekke til URBAN.

Samme stigning ser man hos Dansk Supermarked:

»Det er en stor stigning, og det er sjældent, at vi oplever så bratte stigninger i salg af en varetype,« siger informationschef Erik Eisenberg.

Han tror, successen skyldes en kombination af let snobberi og en hel del bekvemmelighed:

»Kunderne kan godt lide, at øllene ikke klirrer. Dåser virker lidt pænere. Ikke fordi man behøver at være på vej mod bænken, fordi man drikker tre øl, men det er et lidt pænere signal med en dåse. Og så er de jo noget lettere at bære rundt på« siger han.

I Coops butikker er salget steget 40 procent fra 2005 til 2006, og det udgør nu 10-15 procent af det samlede ølsalg. Kategorichef Kenn Thomsen mener også, det skyldes bekvemmelighed.

»Det er jo noget nemmere at tage en ramme med 24 dåser under armen end at bakse af sted med en kasse med 30 glasflasker.«

Men det øgede salg skyldes også, at afgiften på dåser blev sat ned for halvandet år siden. Og det gjorde prisen på dåseøl mere passende i forhold til flaskeøl.

Men Kenn Thomsen mener også, at Coops satsning på dåseøllene har en betydning for stigningen i salget.

Og salget forventer Kenn Thomsen kun kan gå én vej:

»Det vil blive ved med at stige. Mere end det gjorde sidste år.«

Kilde: Urban