Banedanmark kæmper svær kamp mod kabeltyve

Kabeltyveri lammer for tredje gang på en uge S-togtrafikken på Køge Bugt-banen. Banedanmark forsikrer, at de ikke kan gøre mere, end de allerede gør for at forhindre kabeltyvenes manøvrer.

Foto: Nikolai Linares. Mange kabeltyverier, senest ved Åmarken Station onsdag morgen d. 28.01.15. Her reparerer Banedanmark de steder hvor tyvene har stjålet kobberkabler eller bare klippet aluminiumskabler over.
Læs mere
Fold sammen

Overvågning, mærkning af kabler, aftaler med skrothandlere og udskiftning af værdifulde kobberkabler er blot noget af det, Banedanmark gør for at holde kabeltyve fra togskinnerne.

Derudover har selskabet indledt et intensiveret samarbejde med politiet og deltager i Transportministeriets task force-arbejde mod kabeltyverier.

»Jeg synes, vi har et godt samarbejde med de andre myndigheder. Man gør virkelig noget for at komme det til livs, men de er altså rutinerede, de her folk. De ved, hvad de laver,« konstaterer Klaus Bergman, der er områdechef hos Banedanmark og ansvarlig for reparation og vedligeholdelse af togbanerne.

Tyvene går typisk efter kobberkabler, da kiloprisen på kobber ligger på omkring 40 kroner.

Banedanmark udskifter derfor kobberkablerne med nogle af aluminium efter tyverier eller ved almindelig vedligeholdelse. Derudover er kablerne mærket, så de skrothandlere, tyvene typisk vil forsøge at sælge kablerne til, kan se, at der er tale om stjålne kabler fra Banedanmark.

»Vi forsøger at mærke alle vores kabler, så det bliver besværligt for tyvene at afsætte dem her i Danmark. Derudover har vi overvågning på udvalgte steder på jernbanen, og på meget udsatte steder har vi kameraovervågning. Vi kan ikke gøre meget andet,« siger Klaus Bergman, der også påpeger, at Banedanmark har haft både jernbanehjemmeværnet og politiet hurtigt i aktion efter den seneste uges kabeltyverier.

Ifølge tv2.dk har kabeltyve været på spil på Køge Bugt-banen fredag og søndag i sidste uge. Onsdag er der igen store problemer med S-togene mellem Hundige og Banedanmark kæmper svær kamp mod kabeltyve på grund af et kabeltyveri ved Åmarken. Her slap tyvene af sted med mindst 400 kilo kobberkabler.

Klaus Bergman gætter på, at det er mørket på jernbanen, der er skyld i, at tyvene slår til på Køgebugt-banen.

»Der er nogle steder på Køgebugt-banen, hvor der er relativt mørkt i nattetimerne. Der kan de altså arbejde relativt uforstyrret,« lyder det fra områdechefen.

Transportministeriets task force har fået til opgave at analysere bekæmpelsesindsatser i alle faser af kabeltyveriet – både planlægningen, gennemførslen, samt transporten og afsætningen af kabler. Arbejdet skal være færdigt i april 2015.