40 gram ost om dagen kan styrke dit hjerte

Spis bare lystigt videre af din brie eller Gamle Ole. I moderate mængder kan en daglig omgang ost tilsyneladende mindske risikoen for hjertetilfælde.

Foto: DENIS BALIBOUSE

Har du svært ved at leve uden din cheddar, danbo eller havarti, er der opløftende nyt fra forskerfronten.

Meget peger nemlig på, at et dagligt indtag af ost reducerer risikoen for hjertetilfælde og hjerneblødning.

Det viser et såkaldt metastudie, altså en statistisk gennemgang af 15 tidligere forskningsresultater på området, som netop er offentliggjort i ernæringstidsskriftet European Journal of Nutrition.

Ifølge forskningsresultatet ser et dagligt indtag af ost ud til at reducere risikoen for hjerteanfald med 14 pct.

Men man skal hverken indtage for meget eller for lidt af den fede spise, advarer forskerne.

Set fra et sundhedssynspunkt bør den optimale mængde kunne være i en lille tændstikæske, nogenlunde svarende til 40 gram ost om dagen.

En af forklaringerne er, at ost i moderate mængder ser ud til at hæve koncentrationen af såkaldt »god« kolesterol og tilsvarende sænker mængden af »dårlig« kolesterol i blodet.

Samtidig peger meget på, at calcium i ost og andre mejeriprodukter, ikke mindst yoghurt, medvirker til at reducere mængden af fedt i kroppen.

Calcium binder sig tilsyneladende med mættede fedtsyrer i tarmene, hvilket fører til en øget udskillelse af fedt gennem afføringen.

Det nye forskningsresultat ligger fint i forlængelse af et dansk studie, der blev offentliggjort i fjor i The American Journal of Clinical Nutrition.

Det viste bl.a., at det ikke gør nogen større forskel for helbredet, om man spiser mager eller fed ost.

Begge dele kan fint indgå som en del af en sund kost og ser – i modsætning til daglige indtag af smør – ud til at have neutral effekt på kolesteroltallet.

Men den fede ost bør fortsat indtages i moderate mængder.