Rejsetrend: Vi vil selv og det skal være unikt

Hvor skal rejsen gå hen i 2011? Vil danskerne på solferie eller ud på de store aktive eventyr? Vi har bedt en række rejsebureauer, en livsstilsekspert og en turismeforsker give deres bud på rejsetendenser anno 2011.

Machu Pichu i sydamerikanske Peru spås af flere rejsebureauer til at blive et af de rejsemål, der i 2011 kryber op ad popularitetsskalaen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Flickr.com

Oplevelser

Albatros Travel, adm. direktør Søren Rasmussen:

De store oplevelsesrejser sælger stadig. Vores krydstogter til henholdsvis Thule og til Grønland i 2011 er allerede udsolgte, mens der også er stor interesse for sommerrejserne til Diskobugten.
Vi kan også se en stigende efterspørgsel på den form for safari, hvor man bor ét sted i stedet for at rakke rundt i en bil.

Der er også en tendens til, at krydstogt er for alvor blevet en del af danskernes feriedrømme. Det gælder både de store skibe med relativt billige priser og de helt små eksklusive med de relativt høje priser.
2011 ser generelt ud til at blive et godt rejseår, hvor folk bruger nogle flere penge på rejser end i 2010. Stadig er økonomien dog vigtig og når kursen stiger i f.eks. USA - eller Sydafrika, som i øjeblikket har en stærk valuta – fravælger folk de destinationer.

Hotte rejsemål: Grønland pga. sin flotte natur. Thailand fortsætter som en populær destination, fordi man både får fly, hotel og oplevelser til en billig penge.

Backpacker

Kilroy, marketingchef Lasse Grunstrup:

Vi ser en tendens til, at flere er interesseret i frivilligt arbejde på rejsen. Det skyldes formentligt især, at unge kan samle point til uddannelsen i Danmark via frivilligt arbejde et sted i verden. Arbejdet kan bestå af alt fra undervisning til dyrepasning, der er ikke nogen arbejdsform, der pt. er mere populær end de øvrige.

Backpackere har ikke været så hårdt ramt af finanskrisen i og med de fleste er unge, som ikke har haft fast arbejde, de kunne miste, mens flashpackere – dvs. backpackere i luksus-segmentet - har været og formentlig også ind i 2011 vil være en smule mere tøvende med at hive den helt store pengepung frem.

Hotte rejsemål: Vi oplever, at Asien ikke trækker helt så meget længere, verdensdelen er blevet for mainstream. I stedet er især Sydamerika voldsomt populær med Peru, Argentina og Chile som højdespringerne. Også Nordamerika og Afrika er der en vis interesse for.

Eksklusive rejser

Peacock Travel, direktør Christian Ernstved:

Vi ser en tendens til, at især rejser, hvor forældrene tager børnene med ud på de store oplevelser, f.eks. safari, er i vækst. Og så kan vi se, at folk igen bruger flere penge på rejser, jeg vil gætte på en stigning på 5-10 procent i forhold til sidste år.

Derudover vil en del af de danskere, der går op i luksus, formentlig igen i 2011 ofte lægge ret meget vægt på hotellet eller resortet på destinationerne. Vi oplever, at mange rejser til steder, de har været før, men vælger så et nyt lækkert hotel eller resort, som er en vigtig del af ferien.
Kvalificeret rådgivning er også i 2011 vigtig, selv om prisen ikke er det vigtigste parameter, vil folk gerne vide, hvad de får for pengene, hvordan udsigten, maden, servicen osv. er der, hvor de skal bo og rejser hen.

Hotte rejsemål: Vi vil formentlig se en del rejser til Marokko i 2011. Landet er tæt på geografisk, men kulturelt ligger det langt væk. Også Mellemøsten vil vinde frem, bl.a. fordi man ikke skal flyve langt for at opleve en anderledes kultur i bl.a. Oman og Jordan.

Luksus

Nyhavn Rejser, adm. dir. Henrik  Fuglsang:

Rundrejsen med dansk rejseleder lever næsten bedre end på Spies' og Krogagers tid. Men den har kun succes, når rejseleder og indhold udfordrer kunden og tilfører reel substans og viden, som er svært at tilegne sig selv.
I forlængelse heraf er der også en tendens til, at de rejsendes krav til indhold, nytteværdi og unika oplevelser stiger. Det er ikke længere nok at sikre sig en rejse, folk vil have detailviden om destinationen.

Den »årsagsbestemte rejse« har været populær de senere år, og den tendens fortsætter. Mange vælger fødselsdags- eller sølvbryllupsfesten fra og bruger pengene på fælles oplevelser med familie og venner.
»Forbrugs-villigheden vil formentlig også i 2011. Man tilvælger f.eks. en ekstra stjerne på hotellet eller forlænger rejsen - igen ud fra mantraet om en differentieret oplevelse.

Hotte rejsemål: Med en ny direkte flyvning til Toronto kan Canada godt blive et nyt hot rejsemål. Derudover vil Sydamerika med bl.a. Argentina og Peru formentlig hitte, bl.a. for naturen og for den metropolagtige atmosfære i Buenos Aires.

Individuelle rejser

FDM Travel, produktchef Jesper Ewald:

Der er to, i virkeligheden ret modsatrettede, tendenser i forhold til rejseåret 2011. Dels arrangerer stadigt flere danskere selv deres rejser – de booker rammerne, dvs. fly, bil og evt. en enkelt overnatning, hjemmefra og klarer selv resten. Dels er der et stigende krav om kvalificeret rådgivning om rejsen. Det sidste gælder især de længerevarende og dyre rejser, hvor man vil have det fulde udbytte af turen.

Derudover vil vi formentlig se endnu flere familier rejse på tværs af generationer, hvor f.eks. bedsteforældrene tager børnebørnene med til Disneyland.
Endelig er der en tendens til, at de penge, man sparer ved at flyve med et lavprisselskab,- bruger man så i stedet på for eksempelvis et lidt bedre hotel.

Hotte rejsemål: USA er stadig et populært rejsemål med Vestkysten og Florida som højdespringerne. Derudover er rejser til Canada og rundrejser i Østen, bla. Kina, i vækst.

Charter

Bravo Tours, adm. direktør Peder Hornshøj (endvidere formand for interesseorganisationen »Rejsearrangører I Danmark«):

Charterrejsen som koncept vil i 2011 formentlig være status quo i forhold til 2010. Der vil altid være et marked for charterrejser, da der altid vil være nogen – specielt familier med mindre børn – der rejser på ferie udelukkende for at slappe af og lade batterierne op under sydens sol.

Der er dog en tendens til, at folk gerne vil foretage sig lidt mere på deres ferie, der er mere efterspørgsel efter aktiviteter på rejsemålene samt efter bl.a. en god restaurant, hvis man vil forkæle sig selv lidt ekstra en aften eller to.
I den modsatte grøft vil all-inclusive konceptet fortsat være meget populært, formentlig dog nok især blandt familier med børn, som gerne vil kende den præcise udgift for ferien. 

En anden tendens der er på vej er, at folk gerne vil kombinere afslapningsferien med en form for rundrejse, hvor man f.eks. er på vandretur eller kører rundt i fire dage og smager mad og vin i Portugal, og så bruger resten af tiden på resortet.
Derudover oplever vi i højere og højere grad store grupper af rejsende, der tager på ferie for at fejre f.eks. en rund fødselsdag eller et sølvbryllup. Det bliver mere og mere almindeligt, at op til 20 mennesker rejser sammen.

Hotte rejsemål: Det er de traditionelle rejsemål, der trækker mest, når vi taler charter: Grækenland, Spanien, herunder Mallorca, samt i vintersæsonen Thailand. Tyrkiet vil formentlig holde niveau i forhold til 2010, men heller ikke mere.

Lektor Lise Lyck, Center for turisme, CBS:
Der er stor forskel på hvor og hvordan man rejser, afhængig af hvor man er i livet.
Tendensen for ældre med penge er, at de rejser flere gange, det må gerne være langt væk og økonomien er ikke vigtig. Ofte er der et formål med rejsen, som hænger sammen med ens egen interesse, f.eks. dykning.
Ældre med nogle penge vil formentlig tage på charterferie eller kør-selv-ferie af længere varighed end en uge, mens der er en tendens til, at ældre med få penge tager på f.eks. højskole.

Unge vil formentlig selv arrangere sine rejser, og mange prøver forholdsvis nye rejseformer som f.eks. couch turisme, hvor man gratis overnatter på en sofa hos private rundt om i verden.
Familier med børn under 14 tager oftest i sommerhus i Danmark, på campingferie eller i nogle tilfælde på charterferier, mens mønstret i forhold til enlige forældre med børn er, at de tager på en udlandsrejse, hvor der er andre børn (og voksne).
Par uden børn vælger sjældent sommerhuset, men sætter sig i stedet i et fly til f.eks. en storby.

Livsstilsekspert Henrik Byager:
Det at rejse er for de fleste danskere lig med ultimativ livskvalitet og derfor så vigtig, at det er de færreste, der trods finanskrisen har sløjfet rejsebudgettet.
Krisen har dog ændret på forbrugsmønstrene, således at vi i dag ser kritisk på, hvad vi får for vores rejsepenge.
I sammenhæng med det tror jeg, at den meget luksuriøse rejseform, hvor man bor på overdådige hoteller og spiser på absurd dyre restauranter ude i verden, er på vej væk, i stedet er det oplevelserne, vi rejser efter.

Oplevelser kan være åndelige eller kulturelle fordybelses-projekter som at vandre på caminoen eller bo på kloster i Tibet. Det kan også være personlige udfordringer indenfor områder, som interesserer os – f.eks. at bestige Kilimanjaro, køre tværs over Australien i motorhome eller opleve stor natur i form af f.eks. safari.
Et vigtigt element i rejsen er, at den er unik. Vi iscenesætter - mere eller mindre bevidst - os selv i vores rejseform, så vi bagefter kan skrive på facebook, at vi har været der og der og gjort det og det. Trækfugle-mentaliteten, som der tidligere har været tendens til, hvor alle tager de samme steder hen, er ikke så udtalt længere, i dag er det vigtigere at opleve noget unikt.

En anden tendens er, at vi rejser sammen med andre. Ikke på charter-faconen, hvor man er stuvet sammen med en masse, man ikke kender, men f.eks. 10 venner til Las Vegas. Det håndplukkede fællesskab er vigtigt.
højere grad end tidligere se et rejsemønster, hvor man tager et par dage til en storby i påsken, efterårsferie med børnene og så en længere rejse hen over sommeren eller vinteren.

Viva Espana
Danskerne bliver tilsyneladende aldrig trætte af Spanien. I 2010 blev landet med tapas og tyrefægtning igen en vinder på rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk’s liste over de mest populære destinationer.
Sol, strand og siesta. Gastronomi og god vin, flot natur og masser af kultur. Og så er det nemt og billigt at komme dertil.
Der kan være mange gode grunde til at rejse til den iberiske halvø, og uanset hvilken, der er udslagsgivende for bestillingen af rejsen, er det er faktum, at Spanien i 2010 manifesterede sig som den mest populære rejsedestination blandt det danske folk. Det viser en opgørelse fra rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk.

Opgørelsen viser de 30 mest søgte destinationer i 2010, og selv om Thailands hovedstad Bangkok kom ind som nummer et og London som nummer to, er det Spanien, der med seks pladser på listen i det samlede billede kan kalde sig den mest populære destination.
De seks pladser fordeler sig med Malaga som den 4. mest søgte, Barcelona på plads nummer 6, Palma de Mallorca på plads nummer 15 og Las PalmasGran Canaria nr. 16. Endelig er Alicante røget ind på plads nummer 18 og den spanske hovedstad Madrid sætter sig på plads nummer 23.

Travelmarket.dk’s top 30 liste anno 2010 er en opgørelse over selvarrangerede rejser med rutefly. For mens turen til grisefesten på Gran Canaria eller Mallorca for 40 år siden udelukkende foregik med røgfyldte charterfly, har 70 procent af danskerne i dag droppet charterarrangørerne til fordel for gør-det-selv modellen, når det drejer sig om rejser til Spanien. Det viser den seneste opgørelse fra Instituttet for Turiststatistik i Spanien (IET).