Støvede pensionskasser har de gladeste kunder

Det er PensionDanmark og Industriens Pension, der har de gladeste kunder. De ligger pænt foran de kommercielle selskaber PFA Pension, Danica Pension og Nordea Liv & Pension, viser ny undersøgelse.

Pension er for de flestes vedkommende noget, der ligger langt ude i fremtiden og derfor noget, som man ikke involverer sig for meget i. Pen-sionsselskaberne har derfor et stort behov for at gøre sig synlige hos deres kunder, forklarer Mikkel Korntved, der er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group. Arkivfoto: Bax Lindhardt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De bruger ikke millioner af kroner på reklamekampagner, men alligevel har de støvede pensionskasser som PensionDanmark og Industriens Pension de gladeste kunder og det bedste image. Begge pensionskasser slår klart de kommercielle selskaber som PFA Pension, Danica Pension og Nordea Liv & Pension.

Det viser det seneste brancheindeks for pension lavet af rådgivningsvirksomheden Loyalty Group. En gruppe på 4.600 pen-sionskunder er blevet spurgt om en række forhold omkring deres pensionsleverandør. Det drejer sig blandt andet om, hvor gode pensionsselskaberne er til at fortælle om forskellige forhold, der vedrører den enkeltes pension. Det kan eksempelvis være nye skatteregler eller omlægning af kapitalpension til aldersopsparing.

Herudover er danskerne blevet spurgt, om de vil anbefale deres pensionsselskab til andre. Både når det gælder information og loyalitet er det PensionDanmark, som topper listen efterfulgt af Industriens Pension.

På et indeks fra et til 100 ligger de på henholdsvis 65 og 62, når det gælder om at være god til at give medlemmerne den nødvendige information.

Ligeledes på en skala fra et til 100 scorer de 48 og 46 på spørgsmålet om, hvorvidt de vil anbefale deres selskab til andre. PFA Pension og Danica Pension opnår kun 55 og 54 på informationene og 37 og 36 på loyaliteten. Den tredje store konkurrent blandt de kommercielle selskaber i form af Nordea Liv & Pension ligger lidt under PFA og Danica i begge kategorier.

Direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group Mikkel Korntved påpeger, at der er en direkte sammenhæng mellem den gode information med relevante budskaber og antallet af loyale kunder. Han mener, at når PensionsDanmark og Industriens Pension klarer sig bedst i analysen, skyldes det, at pensionskasserne har nogle meget enkle produkter, hvor der ikke er så mange valg for kunderne.

»Pension er noget, som for de flestes vedkommende ligger langt ude i fremtiden og derfor noget, som man ikke involverer sig for meget i. Det ligger ude af sind hos pensionskunderne. Derfor har pensionsselskaberne også et større behov for at gøre sig synlige i bevidstheden hos deres kunder,« siger Mikkel Korntved.

»Det drejer sig om noget så simpelt som at informere kunderne om forhold, som har betydning for deres pension. Og naturligvis i et sprog, som den almene dansker kan forstå. Det er ikke en uoverkommelig opgave. Virksomheder i andre brancher kan finde ud af det, så hvorfor skulle det være anderledes for pensionsselskaberne,« lyder det fra Mikkel Korntved.

Omvæltninger på rad og række

For de danske pensionsopsparere har de senere år nærmest været lidt af et mareridt med et væld af nye regler. Over to omgange er der blandt andet lagt loft over, hvor meget danskerne årligt kan indbetale til en ratepension med fuldt skattefradrag. I 2014 hedder grænsen 50.900 kroner. Det har betyder, at mange højtlønnede har været nødt til at bruge livrenterne noget mere, da der ikke er lagt et tilsvarende loft på indbetalingerne dertil.

Ligeledes har der i det seneste år været hele spørgsmålet om omlægning af kapitalpension til en aldersopsparing med skatterabat.

Med aldersopsparingen blev der samtidig introduceret en helt ny pensionsopsparing, da der ikke er noget fradrag for indbetalingerne til opsparingen, mens udbetalingerne omvendt er skattefri.

I Danica erkender underdirektør Carsten Elmose, at selskabet ikke ligger øverst i feltet. Men han fremhæver, at Danica går frem.

»At sikre at vores kunder er trygge ved, at de har den rigtige pensionsordning er vores vigtigste kundemål. Det er også i det lys, at vi gør en indsats i forhold til vores online-løsning Danica Pensionstjek. Når vi stadig ikke ligger øverst i feltet, er det naturligvis fordi, vi skal gøre det bedre og ikke mindst gøre endnu mere af det, som vi er begyndt på med pensionstjek og lignende. For det er vores ambition at ligge højere, end vi gør i analysen,« siger Carsten Elmose.