Sådan kommer du godt op at flyve

Det koster ikke så meget at tage flycertifikat til privat flyvning, som mange tror. Men det koster lige så meget som en toværelses lejlighed at blive erhvervspilot.

Foto: Foto: Dennis Lehmann

Jorden forsvinder under flyets gulv, det suger i maven, og synsfeltet fyldes af blå himmel. Dén oplevelse vil mange danskere gerne have igen og igen – ikke kun gennem det tykke og snævre vindue i et passagerfly – men ud gennem cockpittets panoramavinduer og med hænderne på styrepinden.

Hjerneforsker Peter Lund Madsen er en af de danskere, der forfulgte drømmen:

»Min far fløj meget med modelfly, og jeg har altid haft en drøm om at flyve. Så da jeg fik en arv fra min morfar, tænkte jeg, at nu skulle det være,« fortæller han og trykker samtidig på det punkt i projektet at blive pilot, som kan være ømt: Pengene. Mens prisen for et certifikat er langt højere end for eksempel prisen på et kørekort, så er den samtidig lavere, end mange tror.

Peter Lund Madsen tog sit certifikat i 1987 for omkring 50.000 kroner, og i dag kan det gøres for knap 70.000 kroner, viser en kort søgning på nettet. De billigste tilbud findes i provinsen, hvor for eksempel omkostningerne til hangarerne er lavere end eksempelvis i Roskilde, hvor to af de store flyveskoler holder til, Center Air Pilot Academy og Copenhagen Air Taxi. Her koster det såkaldte PPL-certifikat, private pilot licence, i omegnen af 100.000 kroner at erhverve.

Dårlig stedsans

Især Center Air Pilot Academy er specialiseret i at uddanne erhvervspiloter, men Peter Lund Madsen var udelukkende interesseret i at flyve privat.

»Jeg tænkte aldrig over at bruge det professionelt. Men jeg er fascineret af selve det at flyve. Jeg drømte om for eksempel at flyve på ferie i Italien – man kan jo komme alle mulige steder hen,« siger Peter Lund Madsen. Den teoretiske del af certifikatet faldt ham let.


Se Web-Tv: Sådan bliver du pilot

»Jeg var god til den intellektuelle del af det. Jeg var samtidig ved at blive læge, så jeg var suveræn til at tilegne mig stoffet. Men det at lande flyet er en kropslig ting – det var sindssygt svært, indtil det kom ind på rygmarven. Og så har jeg en rigtig dårlig stedsans, så jeg for ofte vild. På min første lange soloflyvning med navigation til Jylland endte jeg over det sydfynske øhav,« fortæller han.

Men det var af tidsmæssige årsager, at Peter Lund Madsen for knap ti år siden holdt op med at vedligeholde sit certifikat med de krævede flyvetimer om året.

Kravet til at beholde et privat flycertifikat er 12 flyvetimer og 12 landinger om året. Og kravene til at tage certifikatet udelukker heller ikke mange danskere.

Flyvetimer fra man er 17 år

Alle kan tage certifikat til at blive PPL-pilot, når de er fyldt 17 år. Det kræver foruden mindst 45 flyvetimer, at man har bestået en prøve i radiokommunikation på dansk. Desuden skal man bestå et lægetjek med et normalt godt helbred.

PPL-certifikatet giver kun ret til at flyve privat, når der er sigtbarhed, og der kan navigeres visuelt. Men det kan derefter udbygges med certifikat til instrumentflyvning, som giver ret til at flyve udelukkende ved hjælp af instrumenterne i flyet – det vil sige om natten eller med dårlig sigtbarhed.

Ifølge Trafikstyrelsen, tidligere Statens Luftfartsvæsen, er certifikatet gyldigt i to år, hvorefter det kræver det nævnte antal flyvetimer og landinger at vedligeholde.

En af dem, der i 31 år har gjort mere end vedligeholde sit certifikat, er den passionerede pilot Niels Güntelberg, som netop har investeret ca. to millioner kroner i en PA32 med plads til seks personer.

Han begyndte at flyve for at komme til jævnlige arbejdsmøder i Tyskland, men flyvningen fylder meget i fritiden, og sidste år gik sommerferien på vinger rundt i Frankrig og til bl.a. øen Guernsey.

»Vi kommer jo nogle steder, hvor man ellers ikke kan komme, og får naturmæssige og kulturmæssige oplevelser, man ellers ikke kunne få,« siger Niels Güntelberg.

Kina og Sydamerika

Han har tidligere fløjet så langt som til Gibraltar på en dag, og drømmene går bl.a. på at flyve over Rusland til Kina eller via USA til Sydamerika.

I øjeblikket er han ved at opgradere sig til at kunne flyve på instrumenter, og planen er at dele flyet op i anparter á 200.000-300.000 kroner for at tage brodden af omkostningerne.

»Det koster det hvide ud af øjnene. Men til gengæld falder fly ikke i pris på samme måde som biler,« siger Niels Güntelberg, der i grove træk regner med, at driften af hans PA32 koster 75.000 kroner årligt. Hangaren i Roskilde koster 2.000 kroner om måneden, og det samme går til forsikring. Resten af beløbet, ca. 27.000 kroner årligt, går til eftersyn og vedligeholdelse.

Mens Niels Güntelbergs fly er næsten nyt, rummeligt og instrumenteret til at flyve stort set hvorhen i verden, piloten vil, kan man blive ejer af et privatfly inden for et noget mindre budget, viser markedet for brugte fly til salg.

Eksempelvis har Christian Thygesen på vegne af et ejerfællesskab sat en Socata Groupe Aerospatiale med plads til fem personer til salg for 170.000 kroner for hele flyvemaskinen. Flyet er fra 1979, men det har netop gennemgået 100 timers eftersyn.

»Vi har beregnet en samlet timepris på 700 kroner for at flyve i den. Og det dækker forsikring, benzin, vedligeholdelse og hangar. Men vi sparer ikke op ved siden af til større reparationer, så beløbet er nok lidt større,« forklarer Christian Thygesen.