Hvis du vil leve af at flyve

Når drømmen breder sig til at blive erhvervspilot, så er det nødvendig at tage banken med på råd først.

Foto: Foto: Dennis Lehmann

Det foregår som hovedregel for egen regning, når der skal stå »pilot« på visitkortet. Og der er tale om en stor regning efter de fleste danskeres målestok. En regning der kan måle sig med at købe en ejerlejlighed.

I Roskilde ligger en af Nordens største flyveskoler, Center Air Pilot Academy, med 65 elever, der har kurs mod at gøre flyvning til en levevej. Skolen har tilrettelagt uddannelsen, så den opfylder de krav, som de kommercielle luftfartsselskaber stiller, og det er muligt at begynde at søge job, inden uddannelsen er slut, og få den sidste del betalt af luftfartsselskabet.

»Uddannelsen til erhvervspilot er egenfinansieret. Det koster omkring 1.000 kr. om dagen at gå på skolen,« oplyser Anna Kjær Thorsøe, chefinstruktør og operationschef på Center Air Pilot Academy.

Det bliver til i alt 700.000 kroner for den halvanden til to år lange uddannelse. Men i bedste fald søger og får eleverne job i et luftfartsselskab, når de efter 11-12 måneder har bestået prøven til ATPL-certifikatet, air transport pilot licence, samt prøven i radiokommunikation.

Derefter følger nemlig uddannelsen til at blive kommerciel pilot samt uddannelsen til de enkelte flytyper, der bruges i den kommercielle luftfart. Og dén uddannelse er nogle luftfartsselskaber villige til at betale de nødvendige cirka 200.000 kroner for mod, at piloten ansættes til en lavere startløn og dermed afdrager den sidste del af uddannelsen.

Henvist til at låne

De studerende får dog forhøjet SU – altså tillagt ca. 2000 kroner – mens de læser. Men de fleste er henvist til at låne pengene. Og det kan være svært, hvis eleven ikke kan stille sikkerhed for lånet.

»Mange er afhængige af familielån. Men skolen kautionerer for de første 100.000 kroner, indtil eleven får det første job,« siger Anna Kjær Thorsøe.

Den finansielle krise og stagnationen i verden har sat et kraftigt aftryk på erhvervet som pilot.

»Der er sket en halvering i tilgangen af elever, men samtidig sker der en stor tilgang i antallet af passagerer i luftfart. Vi har ikke pilotmangel i Danmark lige nu, men vi forventer, at det kommer,« siger Anna Kjær Thorsøe med henvisning til rapporter fra blandt andre Trafikministeriet, der spår store stigninger i antallet af flypassagerer.

Mens Center Air udbyder en samlet uddannelse til erhvervspilot, så kan man også følge den traditionelle vej via et privat certifikat. Det kan efter mindst 200 flyvetimer udvides til brug i mindre flyselskaber, der udbyder taxaflyvning, fragtflyvning o.s.v. Og efter mindst 1.500 timer i luften kan piloten så uddanne sig videre til at flyve de store passagerfly.

Enormt spænd i løn

Når SU regnes med, så udgør egenbetalingen for den samlede, integrerede uddannelse til erhvervspilot cirka 450.000 kroner, mens omkostningerne ved den trinvise uddannelse , med udgangspunkt i et privatflyvercertifikat ikke kan gøre præcist op. Det strækker sig typisk over en længere periode, hvor uddannelsen kombineres med erhvervsarbejde.

Men begge uddannelser sigter mod et job med et enormt spænd i lønningerne.

»En startløn kan ligge mellem 15.000 og 30.000 kroner. Transportflyvning og østeuropæiske flyselskaber betaler ikke mere end 20.000 kroner om måneden. Men der kan laves nogle skattemæssige ting, så det hele bliver udbetalt, og andre steder som f. eks. i Dubai er der mulighed for at tjene 100.000 kroner om måneden,« siger Anna Kjær Thorsøe.