S: Vi har altid vidst, der var usikkerhed om togfond

Socialdemokraterne mener ikke, at det er problem, at olieprisen og dermed budgettet til forbedrede jernbaner er faldet. Der er taget højde for mindre indtægter, lyder det.

Danskerne skal ikke frygte, at den planlagte forbedring af de danske jernbaner vil blive sløjfet eller udskudt, efter olieindtægterne fra Nordsøen, der skal finansiere projektet, er faldet markant.

Det siger Socialdemokraternes finansordfører, Jesper Petersen (S), efter den uafhængige tænketank Kraka ifølge Børsen vurderer, at der vil komme omkring ni milliarder færre kroner ind i den såkaldte togfond på grund af faldende oliepriser. I januar lød regeringens bud på 28,5 milliarder kroner.

»Vi har fra starten været klar over, at der var usikkerhed omkring udviklingen i olieprisen. Og den vurdering er lavet ud fra de bedste bud, man havde, da togfonden blev lavet. Men præcis derfor er der også lavet en aftale om, at man kan finde penge andre steder inden for økonomien, hvis der ikke er nok penge i togfonden,« siger Jesper Petersen med henvisning til, at der med aftalen om Togfonden DK, som er fondens officielle navn, er afsat 5,2 milliarder kroner i reserve.

Kan du forstå, at nogen synes, det er uansvarligt at lave en aftale med så stor usikkerhed?

»Nej. Det kunne man sige, hvis vi lod som om, der ikke var usikkerhed omkring olieprisen. Den har taget et dyk nu, men den vil sandsynligvis også stige igen,« siger Jesper Petersen.

Målet med Togfonden DK er at sikre, at der kun er en times togkørsel mellem de største danske byer. Finansieringen findes gennem en øget beskatning af olieboringer i Nordsøen.