Ny S-kampagne høster hård kritik

Socialdemokraternes nye kampagne, der udelukkende kredser om udlændingepolitikken, får en hård medfart. Borgerlige genopliver kritik om »udlændingelempelser«, mens Røde Kors’ generalsekretær efterlyser medmenneskelighed.

Da Socialdemokraternes nye kampagne om udlændinge- og integrationspolitikken søndag blev skudt i gang med plakater i gadebilledet, blev den straks mødt af kritik fra politiske modstandere. Foto: Simon Læssøe Fold sammen
Læs mere

Hvis der er én positiv ting, som Socialdemokraterne med sikkerhed kan glæde sig over med deres spritnye politiske kampagne, så er det, at den har fået massiv opmærksomhed. Allerede før den er kommet rigtigt i gang.

I dag indrykker partiet annoncer i dagblade og på internettet, men efter at de første plakater her i weekenden kom op i bybilledet, og parolen »Stramme asylregler og flere krav til indvandrere« kunne læses på siden af busserne, har kampagnen udløst en byge af kritik.

Præcis som i begyndelsen af året, da Socialdemokraterne lancerede kampagnen »Det Danmark du kender«, er det statsminister Helle Thorning-Schmidts (S) smilende ansigt, der pryder plakater og annoncer. Men denne gang er fokus specifikt rettet mod de mennesker, der kommer til Danmark udefra.

»Kommer du til Danmark, skal du arbejde«, lyder det direkte budskab på én plakat. På en anden fremgår det, at »vi« – som i regeringen må forstås – har »strammet asylreglerne og skærper kravene til indvandrere«. Sætninger, der har sat adskillige sind i kog. Fra både venstre og højre side af den politiske arena. Og også røster fra de humanitære organisationer blander sig i debatten.

Generalsekretær i Dansk Røde Kors Anders Ladekarl efterlyser en medmenneskelighed, som i hans optik synes forsvundet, blandt andet med S-kampagnens budskab:

»Det gør mig trist, at i en verden, hvor der aldrig har været flere flygtninge, og der aldrig har været flere mennesker, der har behov for beskyttelse, at det, vi har fokus på i Danmark, er, hvordan vi kan forhindre, at folk får beskyttelse. Og vi taler til dem i bydemåde i stedet for at sige, hvordan vi i fællesskab kan hjælpe verden med at løse det problem,« siger Anders Ladekarl, der i går i et Facebook-opslag henvendte sig direkte til statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) med sin bekymring.

Naturligt fokus på flygtninge

Hos Dansk Flygtningehjælp mener generalsekretær Andreas Kamm, at det er helt naturligt, at de danske politikere fokuserer på flygtninge, da hele den vestlige verden, herunder Danmark, er udfordret af den massive flygtningestrøm. Og ønsket om, at flygtninge skal i arbejde, deler han – og det gør flygtningene selv sådan set også, understreger han. Men den debat, som gang på gang følger med politikernes udlændingefokus, er langtfra gavnlig:

»Jeg er bekymret over den negative spiral og retorik, som debatten fører os igennem. Det gavner ikke. Det er rigtigt fornuftigt, at regeringen vil have flygtningene hurtigt ud på arbejdsmarkedet, men den polariserede debat kommer let til at lyde som en strammer-konkurrence. Det er ærgerligt, og det hjælper ikke ude i kommunerne, hvor der jo skal laves løsninger,« siger han.

På Christiansborg udløser S-kampagnen reaktioner fra begge fløje.

Mens Enhedslisten beskriver den som et forsøg på at konkurrere med V og DF om »at fremstå mest hårdhændede« over for flygtninge, slynger borgerlige politikere ord som »manipulation«, »hykleri« og »en joke« af sted med henvisning til, at regeringen indtil nu har lempet og blødt op på netop udlændingeområdet.

På Twitter takker Venstres integrationsordfører, Martin Geertsen, endda syrligt Socialdemokraterne for »at give anledning til igen at nævne alle regeringens udlændingelempelser«.

Velovervejet strategi

Den nye kampagne er imidlertid ikke nogen svipser, men en velovervejet strategi for at vinde nogle af de mange vælgere, der har forladt Socialdemokraterne til fordel for Dansk Folkeparti, tilbage i folden. Det vurderer politisk analytiker og kommunikationsrådgiver Jon Kiellberg fra Kiellberg Kommunikation.

»Set med de kyniske briller så går de her benhårdt efter at gafle DF-vælgerne tilbage. De forsøger at få lukket den sidste flanke ved at gå ud med budskabet om, at de også er »strammere«. Så er det jo et spørgsmål om, hvorvidt vælgerne mener, at det er troværdigt,« siger Jon Kiellberg.

At det samtidig risikerer at skræmme traditionelle S-vælgere væk, mener han ikke, at partiet bør bekymre sig om:

»Utilfredse vælgere vil løbe til SF, Enhedslisten eller til de Radikale, og det gør ikke så meget, for det er inden for samme blok. Formålet er her at trække vælgere hen over midten, og hvis det lykkes dem at sætte rammen om debatten, så kan de godt vinde på det. Det gjorde de med den sidste kampagne, »Det Danmark du kender«, som spiller på trygheden og bevæger sig ind på DFs banehalvdel. Man kan i hvert fald målingsmæssigt konstatere, at det ser ud til at have virket.«

Jon Kiellberg vurderer, at den nye kampagne ikke skal ses som et fingerpeg om, at valget er lige om hjørnet:

»Vi kommer til at se flere skud på kampagnen, inden hun udskriver valg. Vi mangler stadig kampagner rettet mod Venstre, mod deres velfærdskasino, som S har kaldt det, og mod nulvækstdagsordenen. De sidste to kampagner har været rettet mod DF, men der vil komme noget på Venstre, når valget rykker tættere på. Det er der ingen tvivl om.«