Virksomheder kan genskabe sammenhængskraften i Danmark

Danmark er kommet ud af balance, og centrale værdier er gået tabt. Den kit, der engang bandt danskerne sammen, kan de socialt ansvarlige virksomheder imidlertid være med til at erstatte. For socialt ansvarlige virksomheder skaber positive forandringer, som løfter samfundet og styrker sammenhængskraften, mener Mads Øvlisen, tidligere topchef i Novo Nordisk.

Mads Øvlisen, der i 1979 holdt sit første indlæg omg social ansvarlighed og virksomhedens rolle i samfundet, syntes, at der er sket et skred med danskernes tolerance over for hinanden og med det at tage et ansvar for andre. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Noget værdifuldt er gået tabt i Danmark. En gang stod vi sammen om centrale værdier som solidaritet og fordomsfrihed. Vi havde tillid til hinanden og følte et ansvar over for fællesskabet. Vi talte om ret og pligt.

I dag har vi et stykke hen ad vejen mistet respekten for hinanden. Den grundlæggende tillid er begyndt at smuldre, og Danmark er blevet mere fragmenteret. Ja Danmark er faktisk på nogle måder ude af balance både økonomisk, socialt og geografisk.

En barsk analyse fra en ellers af natur optimistisk og positiv erhvervsmand. Og når man som 73-årige Mads Øvlisen altid har keret sig om sin omverden og er blevet selve personificeringen af begrebet social ansvarlighed, så vægter ordene så meget desto tungere.

Men en lyspunktssøgende og konstruktiv person som Mads Øvlisen løfter selvfølgelig ikke pegefingeren uden at anvise en ny vej frem til at genskabe sammenhængskraften i Danmark. Det vender vi tilbage til. Men først lidt om baggrunden for Mads Øvlisens iagttagelser, som bunder i de værdier, han selv blev flasket op med, og som har præget alt, hvad han siden har gjort. Men som han altså har set smuldre.

»Det kan godt være, at det er en gammel sur mand, som taler, men jeg synes, at der er sket et skred med vores tolerance og med det at tage et ansvar for andre. Det kommer til udtryk på mange måder, og det har sit udspring et stykke tilbage i vores samfundsudvikling. Jeg tror, der skete noget i 60erne med den måde, vi så på både os selv og på samfundet. Der blev talt om mig-generationen. At det var vigtigt, at jeg realiserede mig selv. Samtidig var vi som samfund blevet rimeligt velstående og kunne få råd til at påtage os en række sociale opgaver. Dermed forsvandt tankegangen om, at ret og pligt følges ad. På en eller anden måde fik vi – sikkert i et politisk forsøg på at behandle alle med værdighed – begrænset det personlige ansvar,« siger Mads Øvlisen, der i mange år var topchef for Novo Nordisk.

Tolerancen er ifølge Mads Øvlisen blandt andet gået fløjten med den måde, Danmark har taget imod de mange udlændinge, der er kommet til landet gennem de seneste årtier.

»Jeg synes, at den måde, vi har bakset med at blive et samfund, som huser mange kulturer, har vi vist, at vi har været lidt for betagede af den måde, vi danskere kunne løse alverdens problemer på. Der har i en lang periode været en betydelig reservation over for folk med anden baggrund, og jeg synes, at Folketingets retorik i en periode har været fuldstændig urimelig. Jeg tror, at det har været en styrke i min forretningsmæssige udvikling at vokse op i et samfund, som var anerkendt for en udstrakt tolerance og åbenhed. Det var og er stadig utrolig let at rejse som dansker og forretningsmand – bortset fra enkelte lande efter tegningerne,« siger Mads Øvlisen.

Mads Øvlisen ser imidlertid også gryende tegn på, at pendulet kan være ved at svinge tilbage i positivt terræn. Han noterer sig eksempelvis, at den unge generation har en helt anden global orientering, end han selv havde som ung i 1960erne. Men også fordi han ser unge mennesker skabe nye virksomheder med afsæt i social ansvarlighed – både fordi de er interesserede i udfordringen med at banke en virksomhed op, men også at de gør det med et bredere samfundsformål for øje.

Det er i Mads Øvlisens øjne alt sammen opmuntrende tegn. Men det, der ifølge Mads Øvlisen, virkelig kan batte noget for at genskabe sammenhængskraften i Danmark er de bidrag, virksomheder kan give ved at være socialt ansvarlige.

»Virksomhederne kan ikke helt erstatte sammenhængskraften i Danmark, men jeg tror, at de kan bidrage væsentligt til at få den genskabt,« siger Mads Øvlisen.

Hans pointe er, at man i virksomhederne og på arbejdspladserne har et fællesskab og et fælles ansvar for at løse problemerne. Han ser virksomheder finde sammen i nye alliancer, og at et stigende antal virksomheder demonstrerer viljen til at tage et samfundsansvar og opføre sig ansvarligt. Alt det kan ifølge Mads Øvlisen sive ud i det omgivende samfund som bidrag til en ny sammenhængskraft.

»Social ansvarlighed er et spørgsmål om, hvordan du driver din virksomhed, så den beriger andre end dig selv. Man kan spørge, med hvilken ret begynder virksomheder at blande sig i samfundets forhold? Hvad er legitimiteten? Der er ikke noget demokratisk mandat. Men det er min personlige overbevisning, at den eneste måde, hvor det er legitimt at blande sig, er, hvis en virksomhed synligt bidrager til at hæve væsentligt mange menneskers livskvalitet,« siger Mads Øvlisen.

Han pointerer, at en virksomheds bidrag til en ny sammenhængskraft vil være meget specifikt for den enkelte virksomhed, fordi det skal hænge nøjagtigt sammen med både virksomhedens strategi, men også med det virksomheden er god til.

»Virksomheder, som lykkes med social ansvarlighed, er dem, der også synes, det er en god måde at drive virksomhed på og som integrerer det fuldstændig i deres virksomheds strategi. Så skaber man nogle positive forandringer, som også er med til at løfte samfundet. Og selvfølgelig skal det have et langsigtet kommercielt sigte,« siger Mads Øvlisen.

Som et eksempel nævner han, at Novo Nordisk fra inderst til yderst drives mod målet »Changing Diabetes«, altså at ændre bl.a. folks opfattelse af sygdommen og sygdommens forløb. Det kan Novo Nordisk ifølge Mads Øvlisen gøre med stor gennemslagskraft, fordi det er forankret i strategien, men også i virksomhedens mere end 90-årige historik inden for diabetesbehandling. En anden måde at skabe positive forandringer, som løfter samfundet og dermed kan styrke sammenhængskraften, henter han i Brasilien. Et samarbejde mellem revisionsgiganten KPMG og industrikæmpen Siemens, de brasialianske myndigheder og så FNs enhed mod kriminalitet skal sikre, at der er fuldstændig gennemsigtighed i regnskaberne op til De olympiske Lege i Brasilien i 2016 for at undgå noget af den korruption, der altid har klæbet til OL.

Samarbejdet er døbt Jugos Puros, altså »rene lege«, og er bare et af flere kommende samarbejder, der kan vise en ny vej.

»I FN Global Compact-regi er der ved at ske nogle meget interessante ting. 56-57 toneangivende globale virksomheder inden for social ansvarlighed, heraf fire danske, afsøger, hvor der er systemiske problemer, som kun kan løses, hvis virksomheder, regeringer og FN sætter sig sammen. Det være sig inden for korruption,« siger Mads Øvlisen, der har et særligt globalt udsyn fra sin post som rådgiver for den erhvervstunge bestyrelse i UN Global Compact, FNs særlige initiativ for virksomheders samfundsansvar.

Han finder det opmuntrende at se, hvor mange virksomheder i Danmark, der har taget fat på social ansvarlighed.

»Men den store udfordring i Danmark er, at så mange af virksomhederne er små eller mellemstore. Der skal gøres et ekstra arbejde for at få dem med. Men det vil komme stille og roligt, for mange af disse virksomheder er business-to-business, og deres kunder vil begynde at kræve dokumentation for, at de lever op til bæredygtighed, miljø etc.,« siger Mads Øvlisen.

Han har fra sit arbejde i FN-regi konstateret en ny global tendens, der aktuelt driver den sociale ansvarlighed fremad.

»Det, der er sket her inden for de seneste år, og som vi navnlig har kunnet se i Global Compact, er, at nu er det også de store virksomheder og de store udenlandske virksomhedsledere, som begynder at slutte op. Og de gør det ikke længere af den grund, der indtil for få år siden var den væsentligste, nemlig at medarbejderne forventede det. Næ, nu er det, fordi kunderne forventer det,« siger Mads Øvlisen.