Virksomhed slår plat på socialt ansvar og hjælpeorganisationer

Organisationen VOSA udbyder blandt andet en samfunds-ansvarsmærkning, som tusinder af virksomheder angiveligt har tilsluttet sig, og uddeler månedligt en CSR-pris. Men ingen har hørt om organisationen.

VOSA skulle angiveligt hjælpe bl.a. hjemmeløse med bedre forhold. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

De bryster sig af at være en ny filantropisk organisation, der vil hjælpe socialt udsatte i Danmark og resten af verden. Men en række kilder kalder det varm luft, at Verdensorganisationen for Samfund og Ansvar (VOSA) fortæller sine kunder, at de både har en samfundsansvarsmærkningsordning, uddeler en pris for samfundsansvar og indsamler penge til en lang række sociale projekter, som de søger donationer til.

På den mangefacetterede hjemmeside, vosa.dk, reklamerer organisationen blandt andet for »samfundsansvarsmærkningsordningen Wehda«. En mærkningsordning som ifølge hjemmesiden allerede er erhvervet af flere end 5.000 virksomheder, og som koster 8.500 kroner plus moms. Der er kun ét problem; Wehda eksisterer efter alt at dømme slet ikke. Det siger i hvert fald de førende eksperter på området herhjemme, blandt andre Dansk Initiativ for Etisk Handel.

»Jeg kender selvfølgelig ikke til alt i verden. Men vi snakker trods alt med de fleste i branchen. Jeg har aldrig hørt om det før. Umiddelbart vil jeg sige, at det er et stort fupnummer, hvor de vil lokke penge ud af folk,« siger sekretariatsleder Hanne Gürtner, der er ked af, at hjemmesiden misbruger et positivt fokus på ansvarlighed, som hun ser det.

Ukendt mærkningsordning

Hverken Forbrugerrådets ekspert inden for miljø og CSR (socialt ansvar), Claus Jørgensen, eller CSR-ekspert Sune Skadegård Thorsen fra virksomheden Global CSR kender til mærkningsordningen. Og han følger med egne ord tæt med i, hvad der sker både nationalt og internationalt inden for CSR.

»Det er mit arbejde, jeg laver ikke andet,« siger han og uddyber:

»Jeg vil beskrive det som et scam. Jeg er sikker på, at hvis man tog markedsførings-loven under armen, ville man finde adskillige overtrædelser,« siger han.

For at få lov at bruge mærkningsordningen Wehda skal man igennem en test på 34 spørgsmål. Spørgsmålene er taget fra Institut for Menneskerettigheders onlineværktøj »HRCA Quick Check«. Og ifølge hjemme-siden er testen »udviklet i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder«. Men det passer ikke ifølge instituttet, der advarer virksomheder mod at hoppe på certifikatet.

»Vi har ikke noget samarbejde med Wehda og har bedt Wehda om at ændre formuleringen på deres hjemmeside. Vi bryder os heller ikke om, at et redskab, som vi stiller gratis til rådighed, anvendes i en kommerciel certificeringsordning uden vores samtykke,« siger afdelingsleder for Menneskerettigheder og Erhverv Allan Lerberg Jørgensen, der dog tror, at virksomhederne er i stand til at skelne skidt fra kanel.

Særligt samfundsansvarlige virksomheder kan ifølge hjemmesiden være heldige at vinde en pris for deres fokus på samfundsansvar »VOSA Responsibility Prize – an annual experience changing the world«. Selv om den skulle være årlig, er tildeling af prisen ifølge VOSAs hjemmeside dog sket hver måned i år siden januar. Blandt andet skulle Falck A/S have modtaget prisen i maj 2013. Men Falcks pressechef Mikkel Andreas Beck har aldrig hørt om prisen og ved ikke, hvad Falck skulle have modtaget den for.

»Falck er en meget mangfoldig organisation, men der ringer ikke nogen klokker noget sted på nationalt niveau. Det er ikke en pris, vi har kvitteret for,« siger han.

Scandic skulle have modtaget prisen i sidste måned, juni 2013. Men ifølge økonomidirektør i Scandic Danmark, Tonny Poulsen, er man ikke bekendt med, at Scandic skulle have modtaget prisen. Han afviser desuden at have tilsluttet sig VOSA gennem mærkningsordningen.

På hjemmesiden, som i øvrigt både bruger danske og engelske ord, beskriver VOSA sig selv som en frivillig forening, hvor alt overskud går »ubeskåret til VOSAs arbejde med madfordeling til udsatte og tilgang til rent vand samt socialhjælp i Danmark«.

Der skrives endvidere, at »VOSA er blevet grundlagt med en idé om at ville hjælpe mennesker i hele verden, hvilket er et stort vilkårligt emne i denne verden«.

Hjemmesiden foreslår, at man bidrager direkte til VOSAs filantropiske arbejde ved for eksempel at støtte »gratis adgang til offentlige folkekøkkener«, »gratis adgang til tandlæge til alle uanset alder« eller »støtte cafeer hvor overskuddet går til socialt udsatte«.

Det fremgår ikke, hvilket specifikt projekt eller lignende pengene går til. Men klikker man på et af billederne af aktiviteterne, bliver man sendt direkte videre til en underside, hvor man kan betale støtte til disse forskellige aktiviteter.

Benytter logoer uden aftale

Hjemmesiden benytter sig desuden af de officielle logoer for et stort antal af de danske NGOer. Blandt andre Læger uden Grænser og Røde Kors. Malene Brandt, der er CSR- og erhvervsfundingansvarlig i Røde Kors, undrer sig over, at deres logo fremgår flere steder på hjemmesiden.

»Det er sikkert gjort i en positiv ånd. Men det er bare gjort uden aftale med os. Så vi har vi bedt dem fjerne vores logo med det samme og kontakte os,« siger hun.

Læger Uden Grænsers fundraisingdirektør Anne Larsen er også utilfreds.

»Det fremstår noget utroværdigt, så det er selvfølgelig uhensigstsmæssigt for os, at de bruger vores logo i den sammenhæng. Det forplumrer billedet af os og branchen overordnet«, siger hun.

Organisationen »Verdens Bedste Nyheder«, der skriver nyheder om fremskridt i den tredje verden, er blevet spurgt, om den havde lyst til at indgå et samarbejde med VOSA. Det sagde Verdens Bedste Nyheder til en begyndelse ja til. Men for få dage siden opsagde sekretariatsleder Thomas Ravn-Pedersen alt samarbejde, da VOSA på vegne af Verdens Bedste Nyheder – og uden at fortælle det – var begyndt at søge frivillige til fundraising samt sendte et medlemsbrev ud, hvor de havde kopieret teksten fra Verdens Bedste Nyheder.

»Når man er ude i good will og folks følelser, skal det bare være helt rent,« siger Thomas Ravn-Pedersen.

Lene Bull Christiansen, der er adjunkt på Roskilde Universitetscenter og ekspert i NGOer, har aldrig hørt om VOSA. Hun har klikket sig rundt på hjemmesiden og siger overordnet:

»Det virker som det rene fup, og det opdyrker en mistillid til de her organisationer. Det er dybt bekymrende, at de hugger den dyrt optjente good will, de humanistiske organisationer har. Det kan ikke andet end at skade de brands,« siger hun.

Vildledende mærkning

Det første VOSA, som blev etableret i 2011, er under tvangsopløsning. Det nuværende VOSA blev etableret i januar i år ifølge organisationens formand Helle Hermansen. Her er der masser af muligheder for at klikke på betalingsknapper og via ordningen Paypal betale for en lang række ting såsom mærkningsordningen Wehda, VOSAs egne fundraisingaktiviteter eller for eksempel et særligt abonnement på siden.

Der er på siden sågar en omfattende shop, som sælger en bred vifte af varer lige fra juveler, hårde hvidevarer, cykler og rejser. Køber man noget i shoppen, bidrager man ifølge hjemmesiden til »et renere farvand over hele verden – når du handler. Du muliggør arbejdet med madfattigdom – Tusind tak på forhånd«. Mere specifikt end det bliver hjemmesiden ikke om, hvor overskuddet for salget ender.

Forbrugerombudsmanden fortæller, at de ikke har fået klager eller andre henvendelser om VOSA og Wehda. Fuldmægtig Anne Zerman Nielsen påpeger, at hun ikke kan udtale sig konkret om hjemmesiden. Men hun siger generelt om mærkningsordninger:

»Hvis man har en mærkningsordning, skal der være hold i den. Man må ikke pynte sig med lånte fjer. Det, man angiver, at den indeholder, skal man kunne verificere,« siger hun.

Med hensyn til brugen af andres logoer siger hun, at man ikke uberettiget må drage fordel af den goodwill, der er knyttet til et logo. Og brugen kan også være vildledende.

Flere organisationer har forsøgt at kontakte VOSA for at bede virksomheden undlade at bruge deres brand på hjemmesiden. Men de er ikke kommet igennem på VOSAs telefon.

Læs interview med VOSAs formand, Helle Hermansen, her.