Danmark mere populær efter Muhammed-krisen

Flere muslimske lande ser nu mere positivt på Danmark end før Muhammed-krisen. Højst usædvanligt, mener branding-ekspert.

Det går fremad for "det danske brand" efter sidste års Muhammed-krise.

Tyrkiet, Egypten, Indonesien og Malaysia giver nu Danmark flere points på spørgsmålet om, om de har lyst til at bo og arbejde i Danmark end før Muhammed-krisen.

Det viser en undersøgelse af 36 landes image (the Nation Brands Index) for tredje kvartal 2006, lavet af analysefirmaet GMI og englænderen Simon Anholt, der blandt andet rådgiver regeringer og andre organisationer om branding i forhold til at promovere et land.

"Det er forventeligt, at tingene vender tilbage til en mere normal tilstand efter en krise, men at folk ligefrem er mere positive, det er ret overraskende," siger Simon Anholt.

Hvis man ser isoleret på Egypten, er befolkningen lidt mere negative end i de andre tre lande.

Nye resultater for fjerde kvartal er snart på vej, og Simon Anholt kan allerede nu fortælle, at det danske brand fortsat er ved at komme sig ovenpå krisen.

"Det ser ud til, at Danmarks omdømme et tæt på at være kommet sig helt. Men det har fået en anden profil. Nu skiller Danmark sig ud fra Norge og Sverige - tidligere var de skandinaviske lande det samme for især folk uden for Europa," siger Simon Anholt.

"Samtidig opfattes erhvervslivets ageren en anelse mere positivt, mens den danske kultur til gengæld bliver opfattet en anelse mere negativt, når man ser på de samlede resultater fra alle deltagerne i undersøgelsen."

Undersøgelsen tæller 60.000 personer fra hele verden.

Simon Anholt vil gerne analysere nærmere, hvorfor befolkningen i de fire muslimske lande nu er mere positive over for Danmark end før Muhammed-krisen. Men det vil være meget omfattende, og han forhandler i øjeblikket med et britisk universitet om at lave analysen.