Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Wise guys. Sådan er førsteindtrykket, når man beser det pressebillede af The Last Shadow Puppets, der er synonym med Arctic Monkeys-frontmanden Alex Turner og hans partner in crime Miles Kane (ex-The Rascals), som følger med duoens længeventede andet udspil, »Everything You’ve Come To Expect«.
På billedet poserer de to fyre i en sofa iført komfortable joggingsæts, hvor der er rigeligt med udsyn til fuglebrystkasserne. De bærer halskæder, fingerringe, loafers og guldure. Turners brylcreme-glinsende hår er strøget tilbage, og han har et par aviator-solbriller i hånden. Der er totalt tjek på stodderstilen. De ligner et par af TV-mafiosoen Tony Sopranos lige dele joviale og sinistre håndlangere, snarere end de to ærkebritiske lads, som de i virkeligheden er. Selvfremstillingen flirter med en amerikansk Hollywood-fantasi.
Denne flirt afspejler sig også i musikken, hvor makkerparret får afløb for deres fælles forkærlighed for Burt Bacharachs sofistikerede luksuspop fra 1960erne. Men der bliver også plads til små afstikkere til spaghettiwesternske tex-mex-territorier samt et par mere straight forward rockudladninger.
Turner har tidligere dyrket en lignende USA-fascination med Arctic Monkeys, hvor Sheffield-drengene efter to albums pludselig sprang ud som sammenbidte, Josh Homme-producerede ørkenrockere med Joshua Tree-støv på cowboystøvlespidserne. Med ét var deres ærkebritiske arbejderklasse-festrock parkeret i en af hjembyens gamle kulminer.
Musikalsk maskerade
På sin vis er Last Shadow Puppets toer en herlig og uforpligtende musikalsk maskerade, der giver fanden i rockismens autenticitetshunger. Men ligesom med Turners moderbands’ Amerika-udflugt, bliver det også her lige vel parodisk i det lange løb.
Det gode melodimateriale fornægter sig dog ikke. Den kåde »Miracle Aligner« slingrer flabet afsted over stepperne. »Go and get ’em tiger/get down on your knees« synger Turner med en uimodståelig frækhed, der er svær at stå for. Den sprælsk vrængende rocker »Bad Habits« og den fløjlsbløde 60er-poppede »Pattern«, som er svøbt i den canadiske artpopper Owen Palletts smagfulde strygerarrangementer, strutter ligeledes af kækt overskud. Her serverer skyggedukkerne bundsolid musisk hyggepastiche.
Undervejs kører man dog lidt småtræt i makkerparrets americana-simili-rus, hvor det synes svært ved at få øje på deres egen personlighed i det attituderelativistiske, musikalske rollespil. Men der skal bestemt også være plads til at pynte sig med lånte fjer nu og da. Navnlig når udklædningslegen lykkes så overbevisende, som den alligevel ofte gør på »Everything You’ve Come To Expect«.
Hvem : The Last Shadow Puppets
Hvad : »Everything You’ve Come To Expect«, Domino/Playground Music
Hør albummet her: