Det skotske primalskrig tripper endnu

Primal Scream lyder på godt og ondt som sig selv på den glimrende, men lidt forudsigelige »Chaosmosis«.

Primal Scream: »Chaosmosis« Fold sammen
Læs mere

Det var ved lidt af et tilfælde, da et nummer med det alternative skotske rockband Primal Scream i 1990 faldt ned i turbanen på DJen og produceren Andrew Weatherall.

Han var til rave, og han gik hjem og pillede ved sangen, og han tilføjede gamle samples med Peter Fonda fra B-filmen »The Wild Angels« og et »Sympathy For The Devil«-lignende trommeloop. Resultatet var den hjernesmeltende og substanstågede single »Loaded«, som katapulterede skotterne op fra undergrunden og ind på hitlisterne.

En musikalsk revolution var undervejs.

Sammen med netop Weatherall kreerede Primal Scream året efter det mesterlige og genresprængende hovedværk »Screamadelica«, som på vidunderlig trippet manér fusionerede acid house, neo-psychedelia, gospel og guitarrock.

En milepæl, som var en afgørende faktor for, at det blev stuerent at inkorporere klubbens dansable rytmer i rocken. Albummet var så stor en bedrift, at Primal Scream, trods mange fornemme forsøg, aldrig siden har formået at toppe denne kunstneriske kraftanstrengelse.

Veloplagt men småforudsigeligt

Det gør de heller ikke denne gang. Men det forhindrer ikke »Chaosmosis« i at fremstå som et ganske veloplagt udspil i sin egen ret. De glasgowske primalskrig anført af Bobby Gillespie tripper nemlig, om end velkendt og småforudsigeligt, stadig glimrende.

Åbneren »Trippin’ On Your Love« er med sit sjælfulde kvindelige gospelkor en sprælsk feststarter i lige linje fra bandets egen klassiker »Movin’ On Up«. »(Feeling Like A) Demon Again«, »100% Or Nothing« og »Where The Light Gets In«, sidstnævnte en flyvsk duet med den amerikanske sangerinde Sky Ferreira, er pulserende og guitarringlende danserockere, som effektivt går New Order i bedene.

Balladen »Private Wars« viser bandet fra deres blideste side, mens det støjhvæsende »When The Blackout Meets The Fallout« hører til i den stik modsatte grøft, hvor de giver den gas med et nihilistisk frontalangreb på alle sanser.

Primal Scream lyder på godt og ondt (heldigvis mestendels godt!) som sig selv på »Chaosmosis«.

Revolutionen er for længst forbi, men efterfesten er nu heller ikke så tosset.

Hvem: Primal Scream.

Hvad: »Chaosmosis«, First International/Playground Music.