Mini-Manhattan kan finansiere en tunnel

Københavns erhvervshavn skal ifølge ny plan flyttes til en kunstig halvø. Dermed kan hele Nordhavnen anvendes til et mini-Manhattan, så der kan skaffes kapital til f.eks. en havnetunnel.

Det planlagte mini-Manhattan i Københavns Nordhavn med højhuse, butikker, grønne områder samt kreative miljøer i ombyggede siloer og pakhuse kommer måske til skyde op over alt i hele det eksisterende nordhavnsområde og ikke kun i det inderste område nærmest Østerbro.

Københavns Kommune, Transportministeriet og det statslige udviklingsselskab By og Havn har i al hemmelighed arbejdet med planer om at flytte den eksisterende erhvervshavn til en ny, kunstig halvø, som skal opføres ved hjælp af overskudsjord fra byggeriet af Metro Cityringen, den kommende Nordhavnsvej og andre større anlægsbyggerier.

Dermed frigøres et ekstra kæmpeareal i Nordhavnen, som kan byudvikles og skaffe milliarder af kroner til f.eks. en havnetunnel, der kan lede den gennemkørende trafik fra Lyngbymotorvejen til Amagermotorvejen uden om Kongens Nytorv og det indre København, oplyser Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

»Vores vision er at få skabt en helhedsplan for en havnetunnel samt yderligere salg af jord, som kan finansiere den. For jeg kan ikke love, at der er penge i statskassen til så stort et projekt, da der er mange andre ting, som trænger sig på. Jeg håber, at København hurtigt vil gå i dialog med os om helhedsplanen, da en havnetunnel er mere visionær end forsøget på at chikanere bilerne ud af vore alle sammens hovedstad,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Politisk ja
Foreløbig har politikerne i Københavns økonomiudvalg sagt god for, at der arbejdes videre med landindvindigen. Hovedstaden vil nemlig i de kommende 10–12 år brænde inde med 15 mio. kubikmeter overskudsjord, heraf godt seks mio. kubikmeter forurenet jord, som kan fyldes i Øresund.

Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) siger, at den forurenede jord kan indkapsles, så der ikke sker skade på Øresund. Han peger på, at der allerede uden problemer er gennemført et pilotprojekt ved Prøvestenen.

»Og så skal man ikke glemme, at der skal gennemføres en grundig miljøundersøgelse,« siger han.

Socialdemokraternes ord­fører på Rådhuset, Anne Vang, der også sidder i bestyrelsen for By og Havn, siger, at partiet er stor tilhænger af en havnetunnel samt muligheden for at flytte erhvervshavnen væk fra Århusgade-kvarteret på Østerbro.

»Vi kommer til at stå med overskudsjord fra metroen, og det er miljørigtigt at genanvende det i nærområdet, så vi ikke skal til at køre det væk på lastbiler. Og når vi skal i gang med byudviklingen af Nordhavnen, giver det nogle fantastiske muligheder, fordi vi får et større areal, der ud over byudvikling også kan anvendes til f.eks. en ny bystrand,« siger Anne Vang.

Klaus Bondam er også positiv over for, at ekstra grundsalg i Nordhavn kan finansiere en havnetunnel. Men han understreger, at hovedprioriteten er, at der først skaffes kapital til, at den kommende forbindelsesvej fra Lyngbymotorvejen til Nordhavn kan løbe i en boret tunnel.

Den konkrete byudvikling i Nordhavn bliver afgjort ved en international arkitektkonkurrence, som udskrives i næste uge.