Kvinderne bestemmer farten

Syv kvinder fortæller, hvad en god bil skal byde på, og giver syv smarte minier et par borgerlige ord med på vejen.

Foto: Martin Dam Kristensen Fold sammen
Læs mere

For få år siden mødte man ofte biler med klistermærket »Mors dyt« på bagsmækken. I dag behøver kvinderne ikke skilte med, hvem der sidder bag rattet. Det gør kvinden selvfølgelig. Og chancen for, at hun også selv har valgt og betalt bilen bliver stadig større: Ifølge tal fra De Danske Bilimportører er hver tredje private bilkøber i dag en kvinde. Blandt de mindre biler som Peugeot 207, Skoda Fabia og Suzuki Swift, der udgør næsten 40 procent af det samlede bilsalg, er ligestillingen total: hver anden køber af de populære minier er en kvinde.

Al den »girl power« stiller nye krav til bilerne. Fabrikkerne har for længst opdaget, at hvis der er noget, kvinder ikke gider købe, er det »pigebiler«. I stedet handler det om at appellere til kvinderne med grundlæggende kvaliteter som godt design, praktiske detaljer og større fokus på mennesket frem for maskinen. Med andre ord egenskaber som alle bilkøbere - uanset køn - vil sætte pris på.

Vi bad syv kvinder prøve syv af de små biler, som sommerens afgiftsomlægning har gjort billigere og mere attraktive. Fra en skrabet Citroën C1 til godt 100.000 kroner til en superfræk Mini med så meget udstyr, at prisen runder det tredobbelte af C1s. Ikke for at sammenligne bilerne indbyrdes, men for at give et indtryk af, hvad kvinder lægger vægt på, når de vælger bil.

For at få testen til at ligne et typisk besøg hos en bilforhandler, var der afsat en halv time til kørsel på både landevej og motorvej samt en grundig gennemgang af alt fra plads i bagsæde og bagagerum til betjening og kvalitetsindtryk. Læs her på siderne, hvad der fristede og frastødte de kvindelige bilkøbere.