Var 2016 et »katastrofeår« for dansk film?

Var det godt eller skidt? Der er gang i tilbageblikket over året der gik i ugens kulturdækning.

»Under sandet« nærmer sig Oscar-nåleøjet - for resten af dansk film går det knap så godt. Foto: Christian Geisnæs. Fold sammen
Læs mere

Vi er midt i december, og så er der tradition for at se tilbage på året der gik og konkludere, hvad der var godt og skidt. Og om det i det hele taget var godt eller skidt, det år. Det har også sat sit præg på kulturdækningen i denne uge, hvor der især på filmområdet er gang i den faste diskussion om, hvordan det egentlig går.

Men for en film er det bestemt gået godt. Martin Zandvliets efterkrigs-drama »Under Sandet«, som faktisk er fra 2015, har hevet priser til  sig på stribe siden den fik premiere, og natten til fredag gik den så endnu et skridt mod det forjættede Oscar-land, da filmen kom på short-listen som en af de ni film, der stadig er inde i billedet til en nominering som årets bedste udenlandske film, når Oscar'erne uddeles. Sidst i januar er så næste nåleøje, hvor de endelige fem film nomineres, og hvor den danske film skal kæmpe mod blandt andre tyske »Min far Toni Erdmann«, der ryddede det meste af bordet ved sidste uges uddeling af de europæiske film-priser.

Den internationale titel på »Under Sandet« er »Land of Mine«, og filmen tillægges pæne chancer for at blande sig i opløbet - læs for eksempel Varietys modtagelse af filmen her:

Men hvor de fleste kan blive enige om at klappe af Zandvliets film, er der noget mere delte meninger om, hvordan det står til med resten af filmlandskabet. I biograferne har de danske film trukket væsentligt færre billetkøbere i 2016, end de gjorde sidste år, og Det Danske Filminstituts direktør, Henrik Bo Nielsen, slår da heller ikke flikflak af glæde i sit tilbageblik over året der gik for filmbranchen. Alligevel kalder han tilskuertallene pæne -  bare ikke gode nok,når man er vant til en tårnhøj dansk markedsandel, skriver han i klummen, som du kan læse her:

Langt fra godt nok, mener formanden for danske biografer, Kim Pedersen i sin klumme i filmmagasinet Ekko. Her kalder han 2016 for et katastrofeår for dansk film og skyder med skarpt mod filminstituttets satsning på lavbudgetfilm. Samtidig offentliggør han en liste over årets 22 danske filmpremiere, og deres tilskuertal, hvor man i toppen finder »Flaskepost fra P« med over  700.000 solgte billetter, og i bunden lavbudgetfilmen »Shelley«, der er set af 128 betalende biografgængere.

Klummen har overskriften »Filminstituttet fejer alt ind under gulvtæppet«, og du kan læse den her:

Men mens dansk film kæmper med at hive folk i biffen, tromler de store Hollywood-produktioner derudaf, og i denne uge var der årets julebud fra en galakse fjernt herfra: Det nyeste sideskud på Star Wars-stammen, »Rogue One« havde premiere. Til lidt forbeholdne anmeldelser i de danske aviser, hvor standarden var fire stjerner ud af seks og flotte stilkarakterer, men knap så meget for indholdet. Som det hed her i Berlingske:

»Rogue One« er en ganske solid og spændende science fiction-film med fængende nye verdner og god bevægelse i billedet. Men den 133 minutter lange film lider også af skavanker.« Og en af skavankerne var netop længden, forstår man på Jacob Wendts anmeldelse, som du kan læse her.

Internationalt er filmen blevet mere end pænt modtaget, og sitet Rotten Tomatoes, der samler anmeldelserne og deler dem op i friske og rådne tomater, når i skrivende stund frem til en friskhedsgrad på 85 ud af 100 - baseret på de 216 anmeldelser, mediet har samlet af Star Wars-filmen. Så det bliver jo nok alligevel jul på den der filmgalakse.

Men også inden for TV-serierne var det tid til at kigge tilbage på året, der lunter på hæld, og her hos Berlingske var der topkarakterer til sensationen fra den norske gymnasieungdom, »Skam«, der da heller ikke har fået for lidt i kærlighedserklæringer her i landet, hvor serien i øjeblikket vises på DR3 - men også grovstreames. Se her Berlingskes anmeldere diskutere serien - og de andre i året der gik:

 

Den generelle danske begejstring for de norske gymnasieelever er da også blevet noteret i vort norske broderland:

I dagbladet Politikens gennemgang af årets TV-serier hæfter man sig ved, at der er en verden uden for anmeldernes rige, og den slog igen i årets TV-serie-kigning, hvor den nye sæson af »Badehotellet« slog alle rekorder.

Under rubrikken »Folkekomedien fik sin hævn i 2016« skriver anmelder Henrik Palle, at serien på sit højeste have 1.621.000 kiggelyttere, et antal, man skal helt tilbage til 1997 og Lars Bom som ’Strisser på Samsø’ for at kunne matche.

»Anmelderne fattede hat. Over en bank var der ris til såvel instruktøren, Hans Fabian Wullenweber, som manusforfatterne Stig Thorsboe og Hanna Lundblad, og man skosede skuespillerne for at fremstå som ufrivilligt morsomme parodier på familiefilm fra 1950’ernes tandløse studieproduktioner med Ib Mossin og Birgitte Bruun. Det ragede imidlertid TV 2’s seere en tørret høstblomst,«  skriver Politikens anmelder - kan læses her - hvis man har abonnement.

Og når det handler om TV-serier, så er det folket, der har magten. Men TV-seriernes popularitet har også betydning for teatrene, forstår man i dagens Berlingske, hvor teatret Republique har måttet udskifte hele besætningen til forestillingen »Et Vintereventyr« - blandt andet på grund af at skuespillerne skal lave noget andet. Det er nemlig et voksende problem, at de bedste navne hopper fra, når de får et bedre tilbud indenfor film og TV, forstår man. Men nu er rollerne blevet genbesat af Esben Smed,  Natalie Madueño og Ditte Hansen. Og hvor er det nu lige man kender dem fra? Nå, jo TV-serier som »Bedrag« og »Ditte og Louise«.