Tre danske kunstnere: Derfor var George Martin så betydningsfuld

Popsnedkeren og avantgardisten George Martin har haft stor betydning for tre danske kunstnere på hver deres felt.

Foto: Liselotte Sabroe. Musiker og sangskriver Michael Falch siger om George Martin, at han forvandlede the Beatles fra skelsættende poporkester til kulturfænomen af uhørt global betydning.
Læs mere
Fold sammen

Michael Falch, sanger og sangskriver:

»Jeg mindes tidligt billederne af denne noble mand i hvid kittel bag den klejne mixerpult. Hele vejen igennem tilsyneladende så langt fra ungdomsoprør og gevalt som nogen.

George Martin som producer for the Beatles blev alligevel det distingverede og avancerede filter, der forvandlede gruppen fra skelsættende poporkester til kulturfænomen af uhørt global betydning.

Han havde både en højtudviklet evne til konfliktløsning og en teknisk og musikalsk indsigt, der kunne få Lennon/McCartneys og til sidst også Harrisons sangskrivning til at transcendere til stor og vedkommende kunst.

Man kan direkte høre, hvordan George Martin var en del af the Beatles på eksempelvis Lennons »A Day in the Life« – et højdepunkt i rockmusikkens historie.«

Peter Albrechtsen, tonemester og lyddesigner:

»George Martins betydning for musikken i dag kan ikke overvurderes. Han var skelsættende som lydmager. Han smeltede pop og avantgarde sammen, skabte nogle utroligt ambitiøse lydbilleder og er endda lige central i musikhistorien som i filmhistorien.

Hele hans legesyge og eventyrlystne indfaldsvinkel har haft kæmpe indflydelse på mange. Selve det at han på en gang var popsnedker og havde nogle avantgardistiske idealer ala Karlheinz Stockhausen. George Martins lydlandskaber fyldte min egen barndom og blev helt afgørende for min æstetik.

En melodi som »Tomorrow never knows« er ekstremt fængende, man kan bare ikke rigtigt sætte ord på hvorfor – og dét gør øret enormt nysgerrigt! Tænk engang: Den her musik har eksisteret i et halvt århundrede og kan alligevel overraske endnu. Dens klare melodier og spændende teksturer.«

 

Jørgen Lauritsen, filmkomponist, arrangør og producer:

»George Martin har altid været et forbillede for mig og fortjener i mine øren den dybeste respekt. Hans strygerarrangement til Beatles-sangen »Eleanor Rigby« er genialt og i øvrigt inspireret af Bernard Herrmanns musik til Truffaut-filmen »Fahrenheit 451«.

George Martins evne til på den måde at indgå i sammenhænge og bidrage sammen med andre kunstnere er en stor inspiration. Også hans egen musik står stærkt i erindringen. Blandt mine personlige favoritter er »Live And Let Die«, hvor han komponerede orkestermusikken sammen med Poul McCartney.

For mit eget vedkommende er det traditionen herfra, jeg arbejder videre med. Uanset om det er med eksempelvis Nikolaj Nørlund og Copenhagen Phil eller i et af mine egne filmpartiturer. Musikken lever videre og tak for det.«