Roskildes booker: »Vi ryster ikke på hånden«

Selvom konkurrencen på det danske festivalmarked er større end nogensinde, holder Roskilde Festival fast i deres koncept, fortæller programchef Anders Wahrén til Berlingske. Læs også om baggrunden for at booke Paul McCartney.

Eks-Beatlen Sir Paul McCartney er blandt hovednavnene på Roskilde Festival 2015. Billedet her er fra en koncert i New York City i 2012. Fold sammen
Læs mere
Foto: DON EMMERT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad er I selv mest stolte over på årets program?

»Hvis man skal fremhæve enkeltstående navne, er det svært at komme uden om Kendrick Lamar. Han er så stort og vigtigt et navn for hiphoppen og musikscenen generelt lige nu, at han er svær at komme uden om på en dag som i dag. Men hvis vi snakker tendenser, synes jeg det er en dejlig ting, at vi har så relativt unge headliners i år: Disclosure, Florence + The Machine, Kendrick Lamar står alle i toppen af plakaten. Det tegner rigtig godt for kommende festivaler og forhåbentlig kan det være med til at drive en pæl igennem opfattelsen af, at dem, der kan spille Orange Scene op er ved at uddø. Der skal nok være nogen, der kan tage over.«

Paul McCartney står øverst på plakaten. Hvorfor er han relevant for Roskilde her i 2015?

»Han er evigt relevant. Ikke bare for Roskilde, men for musikken i det hele taget. Han er jo været med til at lave noget musik, som stort set alle kender. Og jeg tror, at hvis man ser på nogle af hans sætlister, kan man godt blive overrasket over, hvor meget han egentlig har været med til at lave, som man kender. Også selvom man ikke hører The Beatles eller McCartney til hverdag. På den måde er han relevant og han har været med til at inspirere flere generationer efterfølgende. Det kan vi også mærke på den feedback, vi får fra vores publikum. Vi har fået rigtig god feedback på ham også fra vores yngre publikum. Der er blandt andet en 16-årig pige, der har stykket en lang række McCartney-sangtitler sammen til et brev om, hvor fantastisk det er, at få mulighed for at opleve ham. Så han er bestemt ikke bare for pensionisterne. Og så skal man jo ikke glemme, at han stadig kan levere live. Det er altafgørende.«

Kan man få for mange af de her gamle navne på plakaten?

»Vi vil primært gerne pege fremad, så det er klart, at det er en balancegang. Jeg synes ikke, vi er i nærheden af, at det tipper den forkerte vej. I år har vi jo også navne som Tom Zé og Barrington Levy, som hver især er legender indenfor deres genre. Så der er plads til at have et par stykker, men hovedvægten skal selvfølgelig være på det nye, på lyden af i dag og i morgen. Og sådan er det også på årets program. Både The Minds Of 99 og Marie Key, der begge spiller på Orange i år, har vi f.eks. tidligere præsenteret på vores mindste scener.«

Til sommer spiller AC/DC deres egen koncert på Dyrskuepladsen kort efter Roskilde. Hvorfor er det ikke lykkedes jer at sikre dem til festivalen?

»Vi har hele tiden vidst, at det ikke ville blive en mulighed. De har nogle meget faste principper om at spille på deres egen scene med deres egen produktion. Vi kan jo ikke skifte Orange Scene ud for en aften. Den tager en uge til 14 dage at bygge. Det er ikke noget, man lige gør. Vi har haft dialogen med dem gennem mange år og ladet dem vide, at hvis de nogensinde kunne tænke sig at spille på festivaler, er vi interesserede. Men vi synes ikke, at det ville være det rigtige for os, at lade dem stille deres egen scene op. Vi har én hovedscene.«

Øget konkurrence

Der er ingen tvivl om, at konkurrencen er skærpet på festivalmarkedet, efter Tinderbox er kommet til. Hvordan har det påvirket jeres tilgang i år?

»Det er ikke noget i konkurrencesituationen, der påvirker vores måde at lave Roskilde Festival på. Der har været hård konkurrence på det europæiske festivalmarked gennem en del år efterhånden, og det har selvfølgelig en indvirkning på priserne på visse typer navne - især de store, som nogle festivaler er rigtig afhængige af at have. Men det er især den slags festivaler, der kun sælger deres billetter på deres hovednavne. Det gør vi ikke kun. Vi skal selvfølgelig også have nogle for især at fange førstegangskøberne, men vi sælger også vores festival på helheden. Det er den, folk kommer tilbage efter år efter år. Så vi er meget bevidste om at holde vores kurs. Vi ryster ikke på hånden. Vi laver den festival, som vi synes er den rigtige. Det afspejler sig både i den måde, vi sammensætter musikprogrammet, den måde vi bygger camping op, prissætningen og at det er en flad struktur uden en masse forskellige vip-pakker. Det hele er et forsøg på at understøtte den der fællesskabsfølelse.«

Men har den øgede konkurrence gjort det sværere for jer at booke nogle af de større navne, I gerne vil have?

»Nej ikke sværere. Men det er blevet lidt dyrere. Men det er ikke noget nyt for i år. Men der er stadig en god stemning omkring at skulle spille på Roskilde. Vi har en kæmpe historik at læne os op af. Mange af de kunstnere, vi gerne vil booke, har spillet her før eller kender nogen, som har haft en god oplevelse. Det bygger vi selvfølgelig rigtig meget videre på. Vi kan bruge det her med vores nysgerrige publikum rigtig meget til især at booke mange af de nye navne. De ved, at hos os får de et interesseret publikum, som ikke bare er står og venter på det store hovednavn går på. Det er noget, vi bruger begge veje. Både overfor musikerne, der får et attraktivt sted at komme og spille. Og overfor publikum i det løfte vi gerne vil give om, at de kan komme hos os, hvis de gerne vil opdage ny musik.«

Hiphoppen blomstrer

Hiphop-programmet ser rigtig stærkt ud i år. Er det et område, I prioriterer højere end før?

»Det er ikke noget, der skifter fra år til år. Det er en glidende tilpasning. Hvilke genrer har det bedste kreative output? Hvad er der mest søgning til? Der er hiphoppen stadig voksende og en stor og vigtig genre. Så det er meget naturligt for os. Det er jo efterhånden mange år siden, at vi havde Kanye West som hovednavn på Orange første gang. På den måde er det ikke en ny ting for os. Men det er rigtig, at vi står stærkt i år på især mange af de helt nye hiphop-navne.«

Mange af de her hiphop-navne har et lidt løsere forhold til det her med at aflyse. Vi så det sidste år med Drake og Chance The Rapper. Har I haft nogen betænkninger i forhold til det?

»Det er jo desværre sådan, at det har været. Men jeg synes, at det er blevet bedre. Nu blev vi desværre ramt på de to meget vigtige navne på sidste års line-up, men ellers synes jeg faktisk, at der er en tendens til at især de yngre hiphop-navne ikke tager helt så let på det. De er mere bevidste om, at de er afhængige af deres live-shows og publikum i Europa. Tidligere var der en del, der tog ret let på deres Europa-koncerter, så længe de havde styr på deres hjemmemarked i USA. Den holdning er ikke så udbredt længere. Men nu skal vi selvfølgelig passe på med at jinxe det.«